Symbolische snelle Berlijn-trein vertrokken vanuit Amsterdam
Maandagmorgen om 09:27 uur is vanaf Amsterdam Centraal een symbolisch snellere intercity naar Berlijn vertrokken. De trein rijdt éénmalig een half uur sneller door in Nederland alle stops over te slaan. Staatssecretaris van Veldhoven zwaaide de delegatie uit die deze week in Berlijn gaat pleiten voor een snellere trein Amsterdam-Berlijn.
Vanaf dinsdag 18 september 2018 begint in Berlijn de spoor-vakbeurs Innotrans. Dit is de grootste vakbeurs ter wereld voor de railsector. NS President-Directeur Roger van Boxtel kondigde eerder dit jaar aan om tijdens Innotrans in gesprek te willen over versnelling van de verbinding Amsterdam-Berlijn. Om dit te realiseren zoekt de NS samenwerking met Deutsche Bahn en overheden in Nederland en Duitsland. De NS werkt al jaren met Deutsche Bahn samen voor de ICE naar Frankfurt en de Intercity Berlijn.
Snelle trein
Aan boord van de éénmalig snellere trein zijn - naast reizigers die gewoon naar Hannover of Berlijn willen reizen - bestuurders van NS, ProRail, Schiphol en ambtenaren uit Nederland en Duitsland. Onderweg bespreken zij de mogelijkheden en opties voor een snellere trein. Zo is de Nederlandse delegatie goed voorbereid op het grote aantal gesprekken zij tijdens InnoTrans zullen gaan voeren.
Normaal doet de trein er 6 uur en 22 minuten over. Om echt een alternatief te bieden voor het vliegtuig wil NS dat de reistijd Amsterdam-Berlijn twee uur korter wordt. Hiervoor zullen er diverse obstakels uit de weg moeten worden geruimd, zoals het passeren van stations, het vaker voorrang geven op het spoor van deze internationale trein door de Deutsche Bahn, en het wisselen van de locomotief in een Siemens Vectron, zodat er in zowel Nederland als Duitsland een vaste locomotief kan worden gebruikt. Al eerder liet de NS in mei weten dat zij een aanbesteding gestart zijn voor het leasen twaalf locomotieven.
Speciaal voor reizigers die maandag wel op de tussengelegen stations wouden stoppen heeft de NS een half uur eerder een normale intercity laten rijden naar de Duitse grensplaats Bad Bentheim. Deze zal voor hen dan een directe aansluiting op de Intercity Berlijn bieden.
Roger van Boxtel: "Tijdens Innotrans komt de hele spoorsector samen op één beurs. Dat is een unieke kans om in een paar dagen met iedereen in gesprek te komen die een rol heeft bij de trein tussen Amsterdam en Berlijn. Waarom willen we dit graag? De grote steden binnen Europa moeten sneller bereikbaar zijn per trein - en we kunnen dit traject ook echt sneller rijden. In Berlijn gaan we praten met Deutsche Bahn, met het stadsbestuur, met de Duitse staatssecretaris van Verkeer en Vervoer en als zij van hun kant willen meewerken dan ben ik ervan overtuigd dat we over een paar jaar een veel snellere trein hebben".
Foto: Nederlandse Spoorwegen
Bron: Nederlandse Spoorwegen