Arriva: "Over drie jaar batterijtreinen in Friesland en Groningen"

Over drie jaar kunnen er in Friesland en Groningen treinen rijden die hun stroom uit een batterij halen. Dit zegt Arriva-directeur Anne Hettinga in een reactie op berichten dat het provinciebestuur deze stap naar duurzame treinen in 2025 wil zetten.

Hettinga zegt dat het een jaar geleden is dat er aan de provincie werd gemeld dat 'batterijtreinen' in 2025 al kunnen rijden. Volgens onderzoek van de provincie kan dit mogelijk zelfs al eerder gerealiseerd worden. Arriva heeft plannen dat er zestien dieseltreinen moeten worden omgebouwd. Over de kosten die hier mee gemoeid zijn, kon hij niks vertellen.

Modernisering

Arriva was sowieso al van plan om alle noordelijke treinen te moderniseren met het oog op de ingang van de nieuwe concessie die vanaf eind 2020 in gaat. In de eisen hiervan staan ook de duurzaamheidseisen vermeld. Door een snellere investering in de benodigde batterijcapaciteit en de vereiste laadpunten, kunnen er eind 2021 al batterijtreinen rijden van Leeuwarden naar Harlingen en Stavoren. Ook wordt de bestaande vloot van 52 dieseltreinen energie-zuiniger gemaakt.

Om de treinen volledig op stroom uit batterijen te kunnen laten rijden, zijn laadstations nodig in Harlingen, Leeuwarden, Sneek en Stavoren. het opladen van de batterij van de treinen zal enkele minuten moeten duren. Hierbij is er steeds voldoende stroom beschikbaar om de dienstregeling uit te kunnen voeren. Op de lijn Leeuwarden-Groningen is deze duurzame variant niet haalbaar omdat de afstanden te groot zijn.

Hettinga zegt dat Arriva niet alleen in de treinen wil investeren, maar ook in de laadstations. Hij heeft daar nog niet met spoorbeheerder ProRail over gesproken, maar belooft dit wel te doen.

Emissie-vrij

Provinciale staten besloten vorig jaar september dat het openbaar vervoer in Friesland in 2025 duurzaam moet zijn: geen CO2-uitstoot meer. De provincies Friesland en Groningen zijn opdrachtgever voor de treindiensten van Arriva.

Volgens gedeputeerde Johannes Kramer kost de omschakeling naar batterijtreinen voor heel Noord-Nederland 177 miljoen euro waarvan de aanpassing ervan voor Friesland al 66 miljoen kost.

Foto: Arriva
Een voorbeeld van de gerefurbishde GTW-trein van Arriva, welke tevens in een nieuw jasje gestoken zal worden.

Foto: Arriva
Een voorbeeld van de nieuwe FLIRT voor Arriva die vanwege de batterij ook de WINK genoemd wordt..
Foto's: Arriva