Stadler bouwt nieuwe treinstellen voor Slowaakse TEZ bergbanen
Zwitserse treinbouwer Stadler is na een aanbesteding van de Slowaakse spoorwegmaatschappij ZSSK gevraagd om vijf GTW-treinen op maat te bouwen welke de beschikking hebben over een tandwielsysteem voor steile hellingen in het Tatra-gebergte. De treinen voor de TEZ-bergbanen zullen in 2022 moeten worden geleverd.
"We zijn verheugd deze aanbesteding hebben gewonnen en dat we dus kunnen zorgen voor de nieuwe generatie van betrouwbare, veilige en comfortabele GTW voertuigen voor TEZ. Zowel de spoorwegmaatschappij als de passagiers zullen evenveel profiteren van de moderne voertuigen. We zijn bijzonder trots op dat we in staat waren om te bouwen met het oog op de gemeenschappelijke, succesvolle geschiedenis met de klant ZSSK in de Hoge Tatra, "zei Peter Jenelten van Stadler Rail afgelopen week toen hij het contract ondertekende.
Op maat gemaakt
De treinstellen zijn van het type GTW, waarvan al meerdere types in Europa rijden. Deze zal echter worden voorzien van tandwielen, voor een aandrijving op steile bergbanen, waar Stadler ook in Frankrijk en Zwitserland ervaring heeft opgedaan. De vijf nieuwe treinstellen tellen elk 91 zitplaatsen, 2 plaatsen voor rolstoelen en speciale plekken voor kinderwagens en fietsen. Reizigers kunnen aan boord gebruik maken van WiFi en ook is er airconditioning beschikbaar voor een prettig comfort. Door middel van een informatiesysteem kunnen reizigers hun reisinformatie zien.
Locomotief
Ook zijn er multifunctionele locomotieven besteld bij de Zwitserse treinbouwer. Deze zijn voorzien van een stroomafnemer en een dieselmotor. De trein voldoet aan de Europese emissie-eisen die Europees gelden. De hybride locomotief kan worden gebruikt op normale sporen, maar ook op tandradsporen. In de winter kan de locomotief van een sneeuwruimer worden voorzien om de TEZ-sneeuwbaan vrij te maken. De cabines voor de machinist zijn uitgerust met airconditioning. Ook is er een mogelijkheid om de locomotief op afstand te bedienen. Ook op bergroutes in Zwitserland en Spanje worden treinen an dit type al ingezet.
Afbeelding: Stadler