Siemens presenteert nieuwe Mireo-trein voor Duitse Rheindal

De treindivisie van Siemens heeft onlangs het eerste treinstel van het Mireo-treinplatform gepresenteerd. De nieuwe treinen gaan medio 2020 rijden in het Duitse Rheindal gebied tussen Offenburg - Freiburg - Basel / Neuchâtel (Zwitserland) en in de regio Kaiserstuhl van Freiburg naar Endingen / Breisach.

In de komende maanden zullen in totaal acht proeftreinen in dienst worden genomen in het Test- en Beproevingscentrum (PCW) van Siemens in Wegberg-Wildenrath. Voordat de trein mag rijden in het Duitse spoorwegnet, zal er een uitgebreid testprogramma plaatsvinden bij die werkplaats.

De Mireo, welke de opvolger is van de 'mainline'-variant van de Siemens Desiro, zal naar verwachting in juni 2020 worden ingezet in het Rheindal-gebied in Zuidwest-Duitsland, dat wordt geëxploiteerd door de regionale DB Regio van de Deutsche Bahn. Vervoerder DB Regio AG heeft in totaal 24 Mireo-treinen besteld.

"De samenwerking tussen de regionale autoriteiten, Siemens Mobility en ons is altijd vertrouwend, constructief geweest en gekenmerkt door een geest van partnerschap", zegt David Weltzien, hoofd van het regionale management, Baden-Württemberg, DB Regio AG.

Regionale diensten

De Mireo zal op doordeweekse dagen en op de zaterdag worden gebruikt voor regionale diensten op het traject Offenburg - Freiburg - Basel / Neuchâtel (Zwitserland) en op zondag in de regio Kaiserstuhl van Freiburg naar Endingen / Breisach.

De treinen zijn voorzien van drie wagons en zijn voorzien van 220 zitplaatsen. De trein kent een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur. Het interieur is voorzien van zitplaatsen met goede comfort. Ook zijn er schermen voor reisinformatie, is er wifi, en een camerabewakingssysteem om de veiligheid te waarborgen. Multifunctionele ruimtes moeten gaan zorgen voor voldoende ruimte voor maximaal 27 fietsen. Passagiers met beperkte mobiliteit zullen bijvoorbeeld met een scootmobiel of rolstoel makkelijk toegang tot de trein krijgen via brede deuren met uitschuitreden, en ook gemakkelijk toegang tot het rolstoelvriendelijke toilet krijgen.

Energiezuinig

De Mireo heeft een energiezuinig en milieuvriendelijk ontwerp op basis van een zelfdragende, gelaste lichtgewicht aluminium carrosserie. De verbeterde aerodynamica, energie-efficiënte componenten en de intelligente computersystemen van de trein moeten ervoor gaan zorgen dat emissies en lawaai worden verminderd. Deze trein zal 25 procent zuiniger zijn dan oudere treinen.

Afbeelding: Siemens
Afbeelding: Siemens