CDA: "ICL-rijtuigen op de HSL"
Volgens Tweede Kamerlid Ger Koopmans (CDA) kunnen oude Duitse rijtuigen de geluidshinder op de HSL verminderen. Hij ziet een rol weggelegd voor de zogenaamde "ICL" rijtuigen, rijtuigen die inmiddels tot meer dan 45 jaar oud zijn.
Koopmans: "Ik heb liever een saaie stille trein dan een hippe herriemaker". Volgens Koopmans zijn de oude ICL rijtuigen stiller dan de huidige rijtuigen. NS betwijfeld dit. „Bovendien zijn ze niet toegelaten op het HSL-tracé”, verklaart een NS-woordvoerder tegenover De Telegraaf. „De Inspectie Verkeer & Waterstaat wil juist liever van ze af, vanwege de oude deursystemen.”
De rijtuigen die Koopmans op het oog heeft, zijn eigendom van de Duitse spoorwegen. Echter NS huurt t/m 2011 106 van deze rijtuigen, zonder ze momenteel te gebruiken. De rijtuigen zijn er oud (gebouwd vanaf 1962) en hebben bijvoorbeeld geen airco. De rijtuigen hebben een smalle klapdeur.
Koopmans doet zijn voorstellen vanwege de geluidsoverlast rond de lijn. TNO bevestigde onlangs de vrees dat de drie keer zeven treinstellen meer decibellen produceren dan verwacht. In Roelofarendsveen en Lansingerland klinkt het zelfs alsof er een bak grind wordt gestort, zodra ze langs rijden. Minister Eurlings (Verkeer) greep al in en liet weten de rails te laten slijpen en stillere remblokken laten monteren.
Deze oude rijtuigen zoude volgens de CDA prima op de HSL kunnen rijden
(Foto: Wikipedia/Combino)
Bron: Treinreiziger