Staatssecretaris: Dubbelspoor Maaslijn niet nodig
Dubbelspoor op de Maaslijn (Nijmegen - Venlo - Roermond) is niet nodig. Dat meldt Staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een brief aan de Tweede Kamer. Reizigersvereniging Rover dringt daar juist op aan.
Volgens de staatssecretaris zijn er al verbetermaatregelen in gang gezet om de basiskwaliteit op de Maaslijn op orde te krijgen. Wel erkent Van Veldhoven dat het “enige tijd” kan duren voordat de lijn robuuster wordt.
Tot 20 procent uitval
Treinreizigers kregen het in 2018 zwaar te verduren op de Maaslijn. In juni en november moest zelfs gemiddeld tot 20% van de spitstreinen Nijmegen - Venray worden opgeheven. Ook de reguliere trein Nijmegen - Roermond viel regelmatig uit (circa 5%). In december is de situatie in vergelijking met november verbeterd.
Infrastoringen
Volgens staatssecretaris Van Veldhoven zijn er drie belangrijke oorzaken van de vertragingen op de lijn. Als eerste noemt ze de lange hersteltijd van infrastoringen. “Dit wordt grotendeels verklaard door schade bij graafwerkzaamheden bij de aanleg van nieuwe treinbeveiliging”, aldus de staatssecretaris. Eind mei 2019 moet de nieuwe beveiliging opgeleverd worden. Van Veldhoven wijst erop dat er in totaal ruim 900 kilometer kabel vervangen moet worden.
Ook de werkzaamheden aan de Maaslijn zullen voorlopig nog niet voorbij zijn. De spoorlijn wordt geëlektrificeerd; die werkzaamheden zullen naar verwachting pas rond 2024 worden afgerond. Alhoewel de spoorlijn grotendeels enkelsporig blijft, is het wel de bedoeling dat er op vier plekken langs de Maaslijn spoor bij komt. Het gaat om een stuk ten noorden van Cuijk, ten noorden van Boxmeer, ten zuiden van Venray en tussen Reuver en Swalmen. De aanleg van dubbelspoor betekent dat er nieuwe wissels moeten worden aangelegd of dat bestaande wissels moeten worden verplaatst.
Zorgen bij Rover
Reizigersvereniging Rover noemt de problemen op de Maaslijn onacceptabel. Ook het feit dat het vervangen van de treinbeveiliging voor langdurige storingen kan zorgen, baart de vereniging zorgen. "In meerdere delen van Nederland moet de treinbeveiliging nog worden vervangen. Dat ProRail er vooraf van uitgaat dat er meer storingen zullen zijn, is niet uit te leggen aan de reiziger", reageert Rover-directeur Freek Bos.
De Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond waar Arriva rijdt.
Foto: Stefan Geertsen (Flickr; Creative Commons)
Bron: Treinreiziger