Spaanse Talgo tekent contract met Deutsche Bahn voor nieuw materieel IC Berlijn - Amsterdam

De Deutsche Bahn heeft op 5 februari met Spaanse treinbouwer Talgo een raamcontract getekend voor de productie van 23 treinen voor een geschatte hoeveelheid van 550 miljoen euro. De aankoop kan worden versterkt tot maximaal honderd treinstellen.

Volgens het getekende contract zullen de eerste 'Talgo 230' treinen in 2023 worden opgeleverd. De naam verklapt al dat dit hun maximumsnelheid zal worden. De trein wordt voornamelijk ingezet voor de Intercity Amsterdam - Berlijn. Hiermee moeten de huidige treinstammen tussen beide hoofdsteden uiteindelijk over ongeveer vijf jaar worden vervangen. Ook kan deze trein tevens gaan zorgen voor een snelheidswinst op de IC Berlijn verbinding. Dit is tevens een ambitie waarvoor zowel de DB als de NS zich keihard inzetten. Ook moet de trein ingezet gaan worden als vervanger voor het huidige Eurocity materieel.

Talgo ICE

De nieuwe treinen, welke door de Duitsers weer omgedoopt worden tot ICE's, zullen worden worden gebouwd volgens een trek-duw combinatie. Hierbij is de trein voorzien van een locomotief, rijtuigen en een stuurstand aan het uiteinde, waarvandaan de trein kan worden bediend. Hierdoor hoeft de locomotief niet meer te worden afgekoppeld bij het keren.

Dit nieuwe contract komt voor Talgo bovenop een eerder behaald contract. Eind november kreeg Talgo een order voor de bouw van 32 lokale en regionale VitTal-treinen voor de nationale spoorwegexploitant van Letland, met een orderwaarde van 225 miljoen euro. Voor de Spaanse spoorwegen bouwt Talgo op momenteel nieuwe hogesnelheidstrein op basis van de Talgo Avril. Ook doet de bouwer mee in de aanbestedingsrace voor de levering van nieuwe hogesnelheidstreinen voor de HS2 in Groot-Britannië die vanaf 2026 van Londen naar Birmingham loopt, en later naar Manchester en Leeds.

Trajecten

De nieuwe 'Talgo 230' treinen zullen op de volgende trajecten gaan rijden:

  • Amsterdam - Berlijn
  • Keulen - Westerland (Sylt)
  • Hamburg - Oberstdorf

Opvallend is dat de lijnen naar Westerland (Sylt) en Oberstdorf deels van bovenleiding voorzien zijn. Hiermee is het afwachten hoe de treinen technisch ontwikkeld zullen worden.

Foto: Pixabay
Het hoofdkantoor van de Deutsche Bahn in Berlijn
Foto: Pixabay