"Station Woerden moet komende jaren op de schop"

Het station van Woerden moet de komende jaren op de schop, vindt de gemeente. Doordat het naar verwachting de komende jaren steeds drukker wordt, moet het station nodig uitgebreid worden. Ook moet de bereikbaar van het station worden verbeterd vanwege de ontwikkeling van twee woonwijken.

Het station moet een betere, modernere en gezelligere verblijfsplek worden, vindt de gemeente. Naar verwachting zal het de komende vijf jaar steeds drukker worden, en zullen er ook meer treinen gaan rijden. NS-woordvoerster Carola Belderbos zegt het volgende tegenover het AD: "We zijn inderdaad kort geleden geïnformeerd over de plannen en hebben bij de gemeente aangegeven graag met haar op te trekken om gezamenlijk de mogelijkheden te bekijken."

Vernieuwing

Ook wethouder Arjan Noorthoek (vervoer, CDA) verwacht dat binnen vijf tot tien jaar het station nodig toe is aan uitbreiding en vernieuwing, maar dat hoeft naar zijn mening niet tegelijkertijd gebeuren. De uitbreiding van het aantal sprinters dat Woerden aandoet, van vier naar zes per uur, kan volgens hem en de NS al over een jaar gerealiseerd worden. Grotere aanpassingen zullen volgens hem meer tijd vergen.

"De bereikbaarheid van het station moet beter. Wij willen het gebruik van de trein stimuleren. Daarmee voorkom je dat forenzen in de nieuwe wijken met de auto door het centrum gaan rijden. Het is nu al druk en ook op de A12 staan steeds vaker files. Het station zou meer ingangen moeten krijgen en makkelijker te bereiken moeten zijn.", vertelt Noorthoek tegenover het AD.

Ook ziet de wethouder graag dat er wat meer winkeltjes zullen komen, zodat forenzen nog wat kunnen kopen als ze van en naar hun werk reizen. Echter moet er geen wildgroei komen aan winkels, benadrukt hij: "Het is niet zo dat wij er een heel winkelcentrum willen waar men boodschappen kan doen".

Bereikbaarheid

Inmiddels heeft de gemeente twee onbebouwde percelen aangekocht. Deze bevinden zich langs de spoorlijn, ten zuiden van het station. Het college ziet kansen om deze percelen te gebruiken voor een betere bereikbaarheid van het station. Zo zijn er mogelijkheden om de Steinhagenseweg op een gunstigere manier om te leggen en om een nieuw fietspad tlangs het spoor aan te leggen.

Momenteel buigt de Steinhagenseweg nu nog af omdat het land toen nog niet van de gemeente was, maar inmiddels is deze voor de toekomstdoeleinden overgenomen.

Uit een peiling onder de inwoners van de omliggende wijk is vorig jaar gebleken dat er behoefte is aan een extra fietspad welke parrallel loopt aan de spoorlijn. Deze zou veel voordeel kunnen bieden aan de schoolgaande jeugd van het Minkema College, zodat er een veiligere en snellere route mogelijk is. De Provincie Utrecht heeft hier inmiddels een subsidie van € 622.000,- voor toegezegd.

De komende periode zal bij het opstellen van de visie ‘Poort van Woerden’ blijken welke rol de aangekochte percelen zullen krijgen. Daarbij wordt gekeken naar de ontwikkeling van de twee wijken Midelland en Snellerpoort.

Foto: Onderwijsgek (Wikipedia)
De traverse van station Woerden
Foto: Onderwijsgek (Wikipedia)