Stadler wint contract voor Wit-Russische Spoorwegen
Afgelopen vrijdag hebben de Wit-Russische spoorwegen en treinfabrikant Stadler een contract getekend voor de levering van tien nieuwe FLIRT-treinen. De eerste treinen zullen vanaf 2020 in dienst worden gesteld.
Vladimir Balakhonov, plaatsvervangend hoofd van de Wit-Russische Spoorwegen, en Philip Brunner, CEO Stadler Minsk, heeft afgelopen week het contract getekend met de Wit-Russische Spoorwegen voor de levering van de Elektrische FLIRT-treinen. De eerste trein naar verwachting worden geleverd in 2020.
"Deze overeenkomst versterkt onze aanwezigheid in de Wit-Russische markt," vertelt Philipp Brunner, "en wij danken de Wit-Russische Spoorwegen voor hun vertrouwen in de hoge kwaliteit van onze rollend materieel."
Indeling en comfort
De zeven-delige Intercity treinen FLIRT hebben een maximumsnelheid van 160 km/u. Ze worden ingezet op de route van de Wit-Russische spoorlijn tussen Minsk en Gomel. De treinen zijn 92,96 meter lang en 3,48 meter breed. Elke trein bestaat uit 260 stoelen, waarvan 16 in de eerste klasse. De stoelen zijn voorzien van verstelbare rug- en armleuningen. Voor de veiligheid is er een 'Call-for-Aid' knop aanwezig om hulp in te roepen bij incidenten. Het passagiersgedeelte van de eerste klasse wordt gescheiden door een glaswand. Ook is de trein voorzien van een ruimte voor grote bagage.
Een multifunctionele compartiment voor passagiers is beschikbaar voor kinderwagens, fietsen en grote bagage. De ramen zijn voorzien van verstelbare zonwering. Informatie over de trein wordt verstrekt voor blinden en slechtzienden in braille. Elke trein heeft drie toiletten welke geschikt zijn voor personen met beperkte mobiliteit.
De elektrisch aangedreven treinen zijn voorzien van Wi-Fi en een systeem voor het versterken van het GSM-signaal. Ook staat de trein continu in contact met de verkeersleiding en de monteurs van de Wit-Russische Spoorwegen. Zo wordt het energieverbruik bijgehouden en staat van de trein doorgegeven, zodat er voortijdig onderhoud gepleegd kan worden, wat de kans op storingen vermindert.
Foto: Stadler