Europese Unie trekt streep door fusie Siemens en Alstom
De fusie tussen Siemens en Alstom zal niet plaatsvinden, oordeelt de Europese Unie. Een gefuseerd bedrijf zou te veel dominantie geven op de Europese Spoormarkt, melden bronnen tegenover Het Financieele Dagblad.
Beide treinfabrikanten hebben momenteel een omzet van 15 miljard euro. Zowel Frankrijk als Duitsland maken zich hard voor een treinfusie waarbij Brussel zich zou moeten inzetten om deze een doorgang te laten geven. Dit zou voor een concurrentie moeten gaan zorgen tegen de Chinese treinbouwer CRRC die mogelijk in de toekomst meer orders in Europa zal gaan krijgen.
Verzet
In andere Europese landen zou er veel verzet zijn tegen een samensmelting van beide treinenbouwers. De Europese Commisie betwijfelt of CRRC, de grootste treinbouwer ter wereld, een gevaar zou vormen op de Europese markt. Momenteel zijn er nog geen Europese orders. Ook was er in 2017 zelfs sprake dat ze bij een aanbesteding voor nieuw hogesnelheidsmaterieel tussen Londen en Birmingham nog niet eens door de voorronde heen kwamen.
Al aan het eind van 2018 lieten diverse autoriteiten al weten dat ze een fusie niet zagen zitten. Groot-Brittannië, Spanje, Nederland en België lieten toen in een gezamenlijke brief aan Margrethe Vestager, die de rol als Eurocommissaris voor Mededinging in de Europese Commissie bekleedt, hun beklag horen. Ook zij liet toen weten dat ze sceptisch was over de deal. De British Network Rail deed ding een stapje hoger en deed een beroep op de Europese Commissie om de deal te blokkeren.
ERTMS
Beide treinenbouwers leveren ook eigen apparatuur voor het ERTMS-beveiligingssysteem. Met een fusie zou de dominantie in deze markt te groot worden, waardoor de kosten zullen stijgen. Spoorbeheerders zoals ProRail en het Belgische Infrabel steunen daarbij het Brusselse verzet tegen de fusie, meldt Het Financieele Dagblad.
Foto: DB