Kabinet steekt voorlopig geen extra geld meer in hogesnelheidslijn

Er wordt door staatssecretaris Stientje van Veldhoven voorlopig geen geld meer weggelegd om de problemen op de HSL op te lossen. De staatssecretaris meldt tegenover het AD dat de NS en ProRail zelf verbetering kunnen boeken op de dure spoorlijn voordat zij opnieuw wil investeren.

Al geruime tijd roepen NS en ProRail op tot forse investeringen om de HSL betrouwbaarder te maken, welke al vanaf de oplevering in 2009 niet goed functioneert. De afgelopen maanden kende de NS een dip in het punctualiteitscijfer vanwege een softwareproblemen in de Traxx-locomotieven waardoor de trein met regelmaat stil kwam te vallen. Een herstart van de trein zuurde vaak 15 minuten, maar ook gebeurde het wekelijks diverse keren dat de trein geëvacueerd moest worden om deze weg te slepen.

"NS en ProRail moeten eerst laten zien dat ze er alles aan hebben gedaan”, zegt Van Veldhoven. „De prestaties moeten robuust omhoog, ik wil minder pieken en dalen." Ze verwijst hierbij naar de de Thalys en de Eurostar. "Die rijden over hetzelfde HSL-spoor en vallen zelden uit."

Verbeteringen

Van Veldhoven ziet voor de NS en ProRail ruimte voor verberingen aan de treindienst. Zo heeft NS 79 nieuwe snellere treinen besteld. Deze Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) zal vanaf 2021 op het spoor instromen als vervanging van de huidige getrokken reizigerstreinen van de NS. "Die treinen zijn al veel beter geschikt voor de HSL, ik verwacht daar véél van". Ook zullen deze treinen uiteindelijk 200 kilometer per uur kunnen rijden in plaats van de huidige 160 kilometer per uur.

Verder ligt er ook nog 60 miljoen euro apart die vrijgekomen is uit het vorige kabinet. Hiermee kunnen er bijvoorbeeld windschermen worden aangebracht op de Moerdijkbrug voor HSL-treinen. Momenteel wordt het treinverkeer op die brug uit veiligheidsoverwegingen stil gelegd als er een storm over het land waait. Er zou sprake zijn dan schommelende bovenleiding waardoor treinen zouden kunnen stranden.

Ook adviseert Van Veldhoven de NS en ProRail om bij Eurostar en Thalys aan te kloppen om te kijken of zij wat van hen kunnen leren. "Hoe doen zij het? Kan de training van machinisten worden verbeterd".

Zodra de staatssecretaris ziet dat de NS en ProRail verbeteringen hebben toegepast aan de HSL-lijn wil ze opnieuw gaan kijken naar investeringen.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb