NS en ProRail beloven verbeteringen na treinchaos rond Leiden
De NS en ProRail hebben aangegeven actie te ondernemen tegen de al drie dagen durende treinchaos rond Leiden Centraal. Vanwege grootschalige werkzaamheden rijden er drie weken lang geen rechtstreekse treinen tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Treinreizigers klagen over een chaos en overvolle treinen waarbij er zelfs mensen flauw zouden zijn gevallen.
Afgelopen dagen zorgde de operatie bij Leiden, één van Nederlands drukste stations, voor chaos en overvolle treinen. Reizigers klagen steen en been over veel te volle treinen. Zo zou er zelfs sprake zijn geweest van een vrouw die onwel zou zijn geraakt in een te drukke trein. NS-personeel zou uiteindelijk geassisteerd hebben om de vrouw weer op de been te helpen. Reizigersvereniging Rover heeft aangegeven bezorgd te zijn.
Werkzaamheden
ProRail vervangt de sporen rondom Leiden omdat ze over hun levenduur heen zijn. Ook wordt het spoor robuuster gemaakt door een aantal onnodige wissel te verwijderen. De grootschalige werkzaamheden zijn afgelopen maandag gestart en duurt tot medio april. Gedurende die drie weken is slechts de helft van de sporen en perrons beschikbaar. Reizigers tussen Amsterdam - Leiden Centraal - Rotterdam moeten extra overstappen op Den Haag Centraal. 's Nachts is er op dit traject helemaal geen treinverkeer mogelijk en zet de NS bussen in. Volgens ProRail zijn deze werkzaamheden de grootste en de langste die rond Leiden plaatsvinden.
NS: Langere treinen
De NS heeft tegenoer het AD laten weten dat ze werkzaamheden uitgebreid naar de reiziger hebben gecommuniceerd. "Maar nu veel reizigers stellen niet voldoende op de hoogte te zijn, gaan we dat uiteraard evalueren", zegt NS-woordvoerster Anita Boonstra.
Ze geeft ook aan dat de NS gaat proberen om extra langere treinen te laten rijden, echter lukt dit niet overal, benadrukt ze: "Het materieel is immers ook op andere routes nodig." Ook geeft ze aan dat de IC Direct niet toeslagvrij zal worden, omdat deze anders nog drukker wordt. Over de inzet van dubbeldekker gaf Anita Boonsta aan dat dit geen optie is: "Behalve dat ze elders nodig kunnen zijn, trekken sprinters veel sneller optrekken dan dubbeldekkers. Roostertechnisch lukt het vaak niet om dubbeldekkers te gebruiken."
Rover
Ook reizigersvereniging Rover heeft forse kritiek geuit. "We zijn blij dat NS zijn best doet om zoveel mogelijk treinen toch te laten rijden (in plaats van het hele station uit de dienstregeling te nemen, red.), maar vraag is of het wél rijdende materieel voldoende capaciteit bezit,” stelt directeur Freek Bos tegenover het AD. Ook vraagt hij af hoe de communicatie is verlopen: "Het lijkt er op alsof vooral reizigers rond Leiden op de hoogte zijn gebracht. Terwijl de impact veel breder is." Ook merkt de reizigersvereniging op dat er minder treinen tussen Leiden en Schiphol rijden terwijl er minder binding is tussen Leiden en Schiphol.
Foto: Rob Dammers (Flickr; Creative Commons)