Treinverkeer rond Leiden weer volledig opgestart na werkzaamheden

Het treinverkeer rond Leiden is maandagmorgen in de vroege ochtend weer volledig opgestart om volgens de dienstregeling te kunnen rijden. Hiermee is er een eind gekomen aan de beperkte dienstregeling die de afgelopen drie weken werd uitgevoerd rondom het belangrijke knooppunt in de Randstad.

Om de getroffen treinreizigers rond Leiden tegemoet te komen biedt de NS van maandag tot en met vrijdag gratis een kopje koffie aan. De gratis koffie wordt in de ochtend- en de avondspits op de stations Den Haag Centraal, Den Haag HS, Amsterdam Zuid, Amsterdam Sloterdijk, Haarlem en Leiden Centraal uitgedeeld. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaf vorige week aan dat de NS alle gedupeerde reizigers die de afgelopen drie weken hinder ondervonden rond Leiden, beloond moesten worden met een gratis kopje koffie.

Hinder

De werkzaamheden rond Leiden zorgde afgelopen drie weken voor een zwak punt in de dienstregeling Vorige week maandag was dit te merken aan een wisselstoring waardoor er extra treinen uitvielen. Op dinsdag vielen er treinen uit nadat bij Duivendrecht een gebroken bovenleiding voor grote hinder op het spoor zorgde. In de hele Randstad waren de problemen op het spoor merkbaar.

Buiten de verstoringen om reden er al beperkt treinen rond Leiden omdat er minder perrons beschikbaar waren voor die dienstregeling. De treinen die er reden werden volgens de NS verkort. Langere treinen waren ook niet beschikbaar, gaf de NS vorige week toe. "Het materieel is immers ook op andere routes nodig.", gaf NS woordvoerster Anita Boonsma vorige week al aan. Ook busvervoer bleek tijdens de afgelopen weken niet altijd even soepel te gaan, omdat er volgens de NS niet altijd voldoende bussen beschikbaar waren.

Reizigersvereniging Rover en Maatschappij voor Beter OV hebben aan NS en ProRail vragen gesteld over de de drukte in de treinen tijdens de dienstregeling en een mogelijke compensatie voor gedupeerden. Het lijkt er niet op dat die er komt, los van de gebruikelijke regeling 'Geld terug bij Vertraging' die de NS hanteert. Die regeling zou tekort schieten voor reizigers die een relatieve korte treinreis zouden maken en een lange vertraging zouden oplopen.

Evaluatie

In eerdere gevallen van ingrijpende werkzaamheden op spoorknooppunten heeft ProRail in het verleden er voor gekozen om het treinverkeer voor langere tijd geheel stil te leggen. Dit gebeurde onlangs ook vorig jaar in Zwolle.

Om de overlast te beperken op het sporenknooppunt bij Leiden, die in Nederland op de zesde plek staat heeft ProRail besloten om zo veel mogelijk treinen te laten rijden. Het gevolg was hierdoor dat bij verstoringen elders op het spoor, of bij storing die ontstonden na de uitgevoerde werkzaamheden, dat de reiziger vrijwel meteen overlast ervaarde. "Laten we minder of geen treinen rijden, dan heeft diezelfde reiziger sowieso meer overlast. We moeten daarin samen met de vervoerder en de aannemer zoeken naar de juiste balans. We nemen daarin ook overlast voor de directe omgeving in overweging. ProRail en NS gaan daarom uitgebreid evalueren, om te leren en te kijken wat we allemaal beter kunnen doen.", schrijft ProRail op hun website.

Werkzaamheden

ProRail haalt in eem mega-operatie tot en met volgend jaar rond Leiden Centraal 28 wissels weg, vervangen ze 55 wissels en vernieuwen ze over een lengte van twee kilometer alle rails, dwarsliggers, spoorgrind, bovenleiding en de infrastructuur.

Tijdens deze werkzaamheden wordt ook de hoogte van de perrons aangepast, zodat ze op hetzelfde niveau komen als de vloer van nieuwe treinen. Instappen wordt hierdoor een stuk makkelijker, ook voor mensen met een beperking. Met de hele vernieuwing wil de spoorbeheerder het spoor weer toekomstbestendiger en betrouwbaarder maken.

Dit jaar en volgend jaar zullen er nog enkele momenten zijn volgens planning waarbij er aan het spoor rond Leiden gewerkt zal worden.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb