NS voorziet 1900 conducteurs van smartwatch
Vanaf maandag 6 mei ontvangen 1900 conducteurs van de NS een smartwatch. Na meerdere succesvolle proeven van de NS blijkt dat de smartwatch een goed hulpmiddel is om op de seconde nauwkeurig te fluiten. "Dit draagt een steentje bij aan het nog beter op tijd kunnen rijden en heeft daarmee een positief effect op de reizigerspunctualiteit.", schrijft de NS.
Conducteur Ron Bongers testte de smartwatch uitvoerig: "Kort voor vertrek geeft de smartwatch een trilsignaal, zodat ik weet dat ik het vertrekproces kan starten. Uiteraard staat de veiligheid voorop. Daarna telt het horloge af tot het moment van vertrek, zodat de trein precies op de seconde nauwkeurig kan vertrekken."
Het gebruik van de smartwatch zorgt er ook voor dat conducteurs tot de laatste seconde service kunnen verlenen. Conducteur Ron: "Eerst hield ik de tijd nauwkeurig in de gaten via mijn telefoon of de stationsklok. Doordat ik weet dat de smartwatch mij op het juiste moment een seintje geeft, kan ik al mijn aandacht aan de reizigers besteden." Het gebruik van de smartwatch maakt daarnaast een nog betere samenwerking mogelijk tussen de collega’s op de trein. Het horloge geeft namelijk exact dezelfde tijd als die van de machinist.
In augustus vorig jaar werd het hulpmiddel al getest onder 12 conducteurs, waarna de groep werd uitgebreid naar 100 conducteurs. Nu de proef succesvol is gebleken krijgen alle conducteurs deze voorziening. Vanaf maandag ontvangen de eerste conducteurs hun smartwatch. Bij vragen kunnen zij terecht bij collega's die vanaf het eerste moment actief betrokken zijn bij het project. Het overgrote merendeel van de conducteurs heeft aangegeven graag met de smartwatch te werken. Daarom ontvangt later dit jaar nog een groep conducteurs hun smartwatch.
Tegenover Treinenweb laat NS woordvoerster Anita Middelkoop weten dat de NS de Huawei Watch Sport 2 heeft gekozen als horloge. De keuze is hierop gevallen omdat dit horloge Android draait welke kan communiceren met de smartphone van de conducteur, waar zijn dienstkaartje op staat. Op de vraag van Treinenweb of dit horloge ook gebruikt wordt bij de proef met de aftelklok op Utrecht Centraal kon ze antwoorden dat er nog geen plannen zijn om de smartwatch en het aftelsysteem met elkaar te combineren, omdat de aftelklok nog in een proeffase bevindt.
Een Motorola Moto 360 smartwatch waarmee ProRail in 2017 een proef is gestart. (Foto: ProRail)