Financiële tekorten hinderen tienminutentrein
Opnieuw is er een tegenslag voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Door hoger uitvallende kosten zijn er financiële tekorten ontstaan. Als het niet lukt om de tekorten terug te dringen, dan wordt de scope van het spoorprogramma bijgesteld. Dit kan consequenties hebben voor bijvoorbeeld de tienminutentrein.
Dat melden SpoorPro en de Telegraaf op basis van documenten die Staatssecretaris Stientje van Veldhoven naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De staatssecretaris spreekt van een “potentieel tekort” van 354,6 miljoen euro, dat zonder beheersmaatregelen kan oplopen tot 468 miljoen euro. Al sinds 2015 zijn er kostenoverschrijdingen bij PHS. Vorig jaar werd het tekort nog ingeschat op 245 miljoen euro.
Maatregelen
De staatssecretaris spreekt van een potentieel tekort, omdat de huidige inschatting is gebaseerd op een risico-inschatting en op de verwachte kostenstijgingen. Met maatregelen hoopt de staatssecretaris te voorkomen dat er daadwerkelijk een tekort ontstaat.
In de oorspronkelijke plannen zou PHS uitgerold worden voor 2020. Maar bij eerdere bezuinigingen is besloten PHS over een langer tijdsbestek te realiseren. De bedoeling is nu om het programma uit te rollen tot 2028. Maar inmiddels is duidelijk dat de plannen aan ambitie moeten inleveren. Zo blijken zes sprinters per uur niet te passen tussen Utrecht en Maarn. Daarom gaat men nu uit van vier Sprinters.
Optimaal benutten
Het programma PHS wordt uitgevoerd om meer treinen op het spoor mogelijk te maken. “Hierbij is het uitgangspunt dat de infrastructuur optimaal wordt benut; met minder dan 1% uitbreiding van het spoorwegnet wordt een toename van het aantal treinen met circa 15% op het Nederlandse spoorwegnet mogelijk gemaakt” aldus Van Veldhoven.
Tienminutentrein
Tussen Amsterdam en Eindhoven is de eerste tienminutentrein gerealiseerd. De eerstvolgende route die op de planning staat is Schiphol – Utrecht – Nijmegen. Hier moet de tienminutentrein per eind 2021 (dienstregeling 2022) gaan rijden.
In het PHS zijn ook de volgende toekomstige extra treinen vastgelegd.
- Eind 2021 (dienstregeling 2022): 5e en 6e IC Amsterdam-Utrecht- Arnhem (nu 4 IC’s per uur).
- In de periode 2023-2024: 5e en 6e sprinter Rotterdam-Dordrecht (nu 4 sprinters per uur).
- Eind 2024 (dienstregeling 2025): 3e en 4e IC Breda-Eindhoven (nu 2 IC’s per uur).
- Eind 2024 (dienstregeling 2025): 7e en 8e IC en 5e en 6e sprinter Den Haag-Rotterdam (nu respectievelijk 6 en 4 per uur).
- In de periode 2025-2028: 5e en 6e sprinter Utrecht-Geldermalsen.
- In de periode 2025-2028: 3e en 4e sprinter Tilburg-Breda.
- In de periode 2025-2028: 5e en 6e IC tussen Alkmaar en Amsterdam en 5e en 6e sprinter Uitgeest-Amsterdam.
- In de periode 2025-2028: Op de OV SAAL-corridor 5e en 6e sprinter via de knoop Weesp op de trajecten Schiphol-Almere en Amsterdam- Hilversum (nu op beide trajecten 4 sprinters per uur), de 5e en 6e IC Schiphol-Amsterdam-Almere en de 3e en 4e IC in de spits tussen Almere en Amsterdam Centraal (nu 2 IC’s per uur).
Foto: Rob Dammers
Bron: Treinreiziger.nl