Hoofdstation van Groningen ondergaat metamorfose
Het hoofdstation van Groningen zal de komende jaren flink op de schop gaan. In 2023 moet het vernieuwde station een nieuwe indeling hebben. Zo krijgt het station een snellere doorloop door middel van een reizigerstunnel, een nieuw plein voor ontmoetingen, een nieuw perron, een nieuw busstation en nieuwe fietsenstallingen.
Veranderingen
De monumentale stationshal blijft zijn nostalgie behouden en blijft de entree voor het vernieuwde station, hoewel er ook in- en uitgangen naast het stationsgebouw blijven bestaan. Op de plek waar de mensen de stationshal verlaten om naar de sporen te wandelen zal er op het perron een brede trap en een lift worden aangebracht die uitkomt in een brede tunnel. Hier kunnen reizigers straks ondergronds hun overstap kunnen maken naar een ander perron, fietsenstalling, busstation of naar de zuidelijke uitgang. Ook de monumentale traverse zal blijven bestaan.
Aan de achterzijde van het station zal een nieuw busstation worden gerealiseerd welke bereikbaar zal zijn via de nieuwe tunnel. De ruimte die hiervoor wordt gereserveerd is afkomstig van de achterste sporen waar nu het opstelterrein is voor het materieel van NS en Arriva. Een deel van deze ruimte zal ook worden benut voor de bouw van woningen en een bedrijventerrein. In de nabije toekomst zal het opgestelde materieel op een nieuw opstelterrein worden geplaatst welke momenteel wordt gebouwd tussen de sporen naar Assen en de sporen naar Zuidbroek.
Ook de fietsenstalling die bestaat uit twee verdiepingen zal bereikbaar worden via de nieuwe reizigerstunnel. Deze zal voorzien worden van speciale rolpaden om fietsers snel en gemakkelijk van en naar het station te brengen.
Ook zal het kopspoor van spoor 1,2 en 3 worden verwijderd. Hier zal een ruim plein verrijzen voor wachtende reizigers en ontmoetingen. Ook zal hier groen worden aangebracht om een mooi binnenplein te creeëren.
Het artikel gaat onder de video verder
Verbouwing
De verbouwing zal in 2020 gaan starten en zal duren tot en met 2023. ProRail heeft Strukton Civiel aangewezen als de aannnemer voor de verbouwing. Zij zullen met hun team, dat onder meer bestaat uit Koen van Velsen architecten, RoyalHaskoningDHV, Robert Jan Vos, Tak restauratie architecten en kunstenaar Gabriel Lester zorg dragen voor de grondige metamorfose van het station welke uit 1896 stamt. De komende maanden wordt het ontwerp verder in detail uitgewerkt. In oktober hoopt ProRail het contract definitief te kunnen gunnen.
De laatste renovatie van het station vond plaats in 1999. Toen werd het stationsgebouw gerestaureerd. De stationshal werd daarbij teruggebracht in zijn oorspronkelijke staat. Het sierplafond werd toen gerestaureerd om de historie van vroeger weer terug te brengen.
Impressie
Hieronder volgt een reeks afbeeldingen met een impressie over hoe het vernieuwde station er in 2023 uit komt te zien.
Afbeeldingen: ProRail