Stadler wint opdracht voor Sloveense FLIRT treinen

Treinfabrikant Stadler heeft een opdracht van de Sloveense spoorwegmaatschappij Slovenske Železnice gewonnen voor de levering van 27 FLIRT-treinstellen. Dit is een aflossing van een  overeenkomst die in april 2018 werd aangekondigd om een ​​gemengde vloot van enkeldeks en dubbeldeks materieel te leveren.

Dusan Mes, general manager van Slovenske Železnice en Zeljko Davidovic, Sales Manager Midden- en Oost-Europa bij Stadler, hebben afgelopen week de overeenkomst getekend voor de ontwikkeling, bouw en levering van 26 extra treinstellen FLIRT. Hiermee moet de Sloveense vloot uitgroeien tot 52 treinstellen.

Nieuw materieel

Het betreft 16 driedelige diesel-elektrische, en en 10 vierdelige elektrisch aangedreven treinen met een maximale snelheid van 140 km/u. Beide types zijn toegelaten in Slovenië, Kroatië en Oostenrijk, en zijn bedoeld voor gebruik voor grensonderschrijdende spoorwegtrajecten.

De dieselelektrische treinstellen zullen worden voorzien van een speciale powerpack-wagen met de dieselmotor en de tractieapparatuur die zich in het midden van de trein bevindt. Deze werkwijze hebben we al eerder gezien bij de GTW-treinen. Deze trein zijn de karakteristieke gangbare kop krijgen die veelal voor regionale FLIRT-treinen wordt gebruikt.
 
De elektrische FLIRT zal ongeveer gelijk zijn met de eerste serie treinstellen, en bedoeld zijn voor regioneel vervoer met een maximum snelheid van 160 km per uur. Deze trein is multicourant gebouwd, voor gebruik in Slovenië, Kroatië en Oostenrijk, en is uitgerust met drie verschillende spanningssystemen: 3 kV gelijkstroom, 15 kV en 25 kV wisselstroom. Deze trein krijgt een gestroomlijndere kop die we ook kennen van de Wales & Borders FLIRT en is bedoeld voor hogere snelheiden van 160 tot 200 km/u.

Uiteindelijk zal de Sloveense vloot voorzien zijn van 21 vierdelige elektrische drie-spannings FLIRT treinen, 21 driedelige dieselelektrische FLIRT treinen en 10 dubbeldeks KISS treinen. Slovenske Železnice is van plan om vanaf oktober 2021 de tnieuwe treinen geleidelijk in dienst te stellen.

Foto: Stadler Rail
Foto: Stadler Rail