ProRail en NS nemen extra maatregelen tijdens warme dagen

Deze week worden er op woensdag en donderdag weer extreme temperaturen gemeten. Dit betekent dat ProRail het 'hitteplan' in werking laat treden omdat er meer kans is op verstoringen op het spoor. Ook staan ze met extra ploegen klaar om bij storingen zo snel mogelijk reparaties en evacuaties uit te voeren.

Bij temperaturen van boven de 25 °C kan een spoorstaaf wel 70 graden worden en bij warmere temperaturen kan dit zelfs oplopen. "Een stuk spoor van 30 meter kan wel een centimeter langer worden. En omdat het spoor zo strak ligt als ‘een gespannen elastiekje’, kunnen er kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd.", vertelt een woordvoerder van ProRail. Daarom zetten ze zich in om tijdig de ligging van het spoor te controleren. Ook bij spoorbruggen wordt het spoor gekoeld met water om ervoor te zorgen dat de brug na een opening nog kan sluiten.

Evacuaties

Bij gestrande treinen kan het voorkomen dat de airco uitvalt. ProRail is verantwoordelijk voor het veilig evacueren van reizigers in gestrande treinen. "Omdat een trein in de volle zon – zonder airco – snel warm kan worden, zal ProRail Incidentenbestrijding met blauw zwaailicht en sirene rijden om zo snel mogelijk bij een stilgevallen trein aanwezig te kunnen zijn.", meldt ProRail. Vanwege aanrijd- en elektrocutiegevaar mogelijk reizigers in deze situaties nooit zelfstandig de trein verlaten.

Op strategische plaatsen in het land staat de Incidentenbestrijding van ProRail klaar met extra personeel en water voor treinreizigers. "Bij een storing zullen deze ‘waterwagens’ ook gaan rijden om reizigers in een gestrande trein een flesje aan te kunnen bieden."

ProRail adviseert treinreizigers om tijdens hun reis extra voorbereid op reis te gaan en ruim voldoende drinkwater mee te nemen.

Dienstregeling

De NS kan niet zeggen of er op donderdag een aangepaste dienstregeling wordt ingesteld. "Het is lastig inschatten waar eventuele problemen zich zullen voordoen", stelt een woordvoerder tegenover Nu.nl. Wel haalt de vervoerder alle dubbeldekkers (van het type DD-AR) zonder airco de komende dagen uit dienst, en vervangt deze treinstellen door modernere treinen.

Ook laat de NS weten dat er momenteel op 90 stations een watertappunt is geïnstalleerd waar reizigers water kunnen tappen. Op deze kaart is een overzicht van locaties waar een drinkwaterpunt is gerealiseerd.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb