NS start proef met advertenties in de trein
Vanaf september start NS met een pilot met advertenties in de trein. In 137 intercitytreinen met reisinformatieschermen krijgen reizigers straks advertenties te zien. De pilot duurt tot het einde van het jaar.
“We zien dat adverteerders interesse hebben om reizigers in de trein te bereiken” legt een woordvoerder tegenover Treinreiziger.nl uit. Het spoorbedrijf komt hen nu tegemoet. Wekelijks kunnen adverteerders via de reisinformatieschermen 5 miljoen treinreizigers bereiken, meldt NS. Of advertenties in de trein uiteindelijk mogen blijven hangt af van de klantbeleving van reizigers.
Treinkaartje wordt niet goedkoper
"We blijven reisinformatie geven via de schermen, daar veranderd niets aan" benadrukt het spoorbedrijf. Door de advertenties creëert NS extra omzet. Het spoorbedrijf benadrukt dat het treinkaartje niet goedkoper wordt: “Dit staat los van de prijs van het treinkaartje”.
Geen reclame op de trein
In het verleden konden adverteerders ook op de trein adverteren. Zo hadden veel treinen in het verleden reclamebanden, een enkele trein was zelfs volledig met reclame voorzien. Zo waren er enkele Aegon-koplopers en een KLM- en Martinair-koploper, en werd er een Sprinter beplakt met reclame voor het Algemeen Dagblad. Die vorm van reclame komt niet terug. "We vinden het belangrijk dat onze treinen herkenbaar blijven".
Foto: NS
Bron: Treinreiziger