NS past 'Geld terug bij vertraging' aan voor tickets vanuit externe partijen
De NS is genoodzaakt om de 'Geld terug bij vertraging'-regeling aan te passen. De NS heeft vorige maand andere partijen toegelaten om treintickets en abonnementen tegen aangepaste tarieven te verkopen. Doordat de NS niet weet wat een reiziger in zo een geval betaald heeft, staat een claim van een reiziger niet meer in verhouding met betaalde bedrag.
Volgens OV-Pro stelt de NS voor om de restitutie, bij reizigers waarvan het exacte bedrag voor het ticket niet bekend is, te baseren op de ritprijs vol tarief voor eerste of tweede klas. "Hiermee blijft de regeling Geld Terug bij Vertraging ook voor deze reizigers in stand", laat de NS weten. Inmiddels heeft de vervoerder al een adviesverzoek bij consumentenorganisatie Locov ingediend voor deze aanpassing.
Vorige maand liet de NS weten dat externe partijen tegen gelijke voorwaarden treinkaartjes en abonnementen mogen verkopen voor zelf bepaalde tarieven. Hiermee kunnen hotelketens bijvoorbeeld in combinatie met een arrangement ook een treinkaartje leveren.
De NS laat weten dat ze verwachten dat deze wijziging altijd positief uit zal pakken voor de vertraagde reiziger. "NS verwacht dat bijna alle reizigers die hun treinticket anders dan bij NS hebben aangeschaft financieel voordeel hebben van deze aanpassing, omdat zij relatief een hogere restitutie krijgen als zij minder dan het vol tarief hebben betaald", aldus de vervoerder tegenover OV-Pro.
Wel laten ze weten dat ze de hoge kostenpost al ingecalculeerd hebben, en dat ze de regeling in de gaten houden. Zo zal er bij misbruik maatregelen worden getroffen.
Naar verwachting zal in oktober een definitief advies worden gegeven over de regeling.
Archieffoto: Pxhere