HSL-spoorbrug krijgt volgend jaar windschermen

Volgend jaar zijn de problemen op het HSL-spoor, die door hevige wind worden veroorzaakt, verleden tijd door het aanbrengen van een windscherm. Tijdens storm en harde wind wordt nu uit veiligheidsoverwegingen de HSL-spoorbrug over het Hollandsch Diep afgesloten.

ProRail heeft bij de gemeente Dordrecht een vergunning ingediend voor de bouw van windschermen op de brug. Die moeten voorkomen dat treinen hun snelheid moeten beperken of de brug niet over mogen rijden. Zodra de omgevingsvergunning is verleend, kunnen de schermen in november 2020 geplaatst.

Als sinds de opening van de brug in 2005 speelden de problemen al. Door de harde wind zouden de bovenleidingskabels teveel schommelen, met mogelijke gevaarlijke situaties tot gevolg. Bij harde wind wordt het treinverkeer op de brug stilgelegd waardoor er elk jaar tienduizend mensen gedupeerd raken door vertraging of uitval van treinen. Zo vielen er in 2015 al 236 treinen uit vanwege harde wind. Tijdens de januaristorm van 2018 reden er een hele dag geen treinen tussen Rotterdam en Breda over de spoorbrug.

Windschermen

In 2016 stelde het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al dat er 40 miljoen euro voor de windschermen nodig is. Vorig jaar is gebleken dat de brug niet sterk genoeg zou zijn om de constructie te kunnen dragen vanwege fouten in de fundering. Nieuwe berekeningen van ProRail hebben uitgewezen dat het toch geen probleem moet vormen:  ,,In de constructie is rekening gehouden met een trein van 4 meter hoogte die over de volle lengte van 2 kilometer over de brug rijdt. In werkelijkheid is de trein korter en slechts 3,5 meter hoog”, zegt woordvoerder Coen van Kranenburg tegenover het AD. Uiteindelijk zullen er over de gehele lengte van de brug aan beide zijden 2,5 meter hoge transparante schermen worden aangebracht.

Vergunning

Hoewel de gemeente zich nog over de plannen moet buigen gaat de Dordtse welstandscommissie al wel akkoord met het plan. Deze moet naar verwachting ertot gaan leiden dat de gemeente akkoord zal gaan met de bouw.

De bouw van de schermen is geen gering karwei. Volgens ProRail zullen treinen 12 dagen lang geen gebruik kunnen maken van deze spoorbrug.

Foto: Joop van Houdt (Rijkswaterstaat)
Foto: Joop van Houdt (Rijkswaterstaat)