Alstom haalt contract binnen voor aanleg ERTMS tussen Parijs - Lyon
Spoortechniekfabrikant Alstom heeft in samenwerking met het Franse ingenieursbureau Setec Ferroviaire, een contract binnengehaald voor de aanleg van het ERTMS-signaleringssysteem op meer dan 500 kilometer HSL-spoor tussen Parijs en Lyon.
Het contract voor het project "LGV + Paris-Lyon" heeft een waarde van ongeveer 50 miljoen euro. Daaronder valt het ontwerp en de inbouw van het Atlas ERTMS-systeem van Alstom op level 2. Deze valt in een later stadium om te bouwen naar Level 3 waarbij er ook naar de technische staat van de trein gekeken wordt.
Alstom zal het ontwerp, de levering van apparatuur, de installatiewerkzaamheden, de tests en het onderhoud van zijn Atlas-oplossing uitvoeren. Setec Ferroviaire zal het ontwerp, het geïntegreerde projectbeheer en de tests verifiëren.
Druk spoor
De hogesnelheidslijn Parijs-Lyon is de drukste route in Europa met 240 treinen per dag op het hoofdgedeelte. In de komende jaren zal het naar verwachting nog drukker worden, en met name als het spoor ook voor andere partijen dan de Franse spoorvervoerder SNCF open zal gaan. Het moderniseren deze spoorlijn is een belangrijk project voor de SNCF Réseau en voor Europa, dat 125 miljoen euro aan het project neer zal leggen.
Momenteel kunnen er op dit traject in de spits 13 treinen per uur in elke richting rijden. Vanaf 2025 moet dit verhoogd worden naar 14 treinen, en zodra de infrastructuur is aangepast moet dit in 2030 verhoogd zijn naar 16 treinen tegen 2030.
ERTMS-level 2
Het ERTMS-signalleringssysteem maakt het mogelijk om de afstand tussen twee treinen in realtime bij te houden waardoor de capaciteit en regelmatigheid van de lijn wordt verbeterd. Ook is dit systeem interoperabel zodat dit in meerdere aansluitende landen kan worden uitgerold. ERTMS Level 2 is in Europa het meest geavanceerde, betrouwbare en robuuste signaleringssysteem dat er bestaat en wordt in Nederland toegepast op de HSL-lijn en de Betuweroute. Door het systeem zijn seinen langs het spoor niet meer nodig doordat de machinisten zich kunnen anticiperen op het spoor via een scherm in de cabine.
Ontwerp en bouw
Het Atlas ERTMS niveau 2-systeem voor de lijn Parijs-Lyon zal worden ontwikkeld bij een speciale afdeling van Alstom in het Belgische Charleroi. Het projectmanagement wordt uitgevoerd door een toegewijd team op het hoofdkantoor van Alstom in Saint-Ouen in Frankrijk, met meer dan 2.800 werknemers. Op lange termijn zullen ongeveer 60 mensen bij Alstom en Setec Ferroviaire aan dit project werken. Bij de SNCF zullen meer dan 50 mensen werken aan het volgen van de ontwikkeling van ERTMS.
Een TGV-trein van Alstom met nummer 741 op Gare du L' Est in Parijs.
Foto: Treinenweb