Tarieven 2e klas abonnementen NS zullen in 2020 stijgen
In 2020 zullen de treinkaartjes bij de NS gemiddeld 1,5 procent duurder worden. Op advies van Rover en andere consumentenorganisaties heeft de NS besloten om het minimumtarief voor korte afstanden niet te verhogen, en het RailPlus-ticket te behouden.
De tariefsverhoging van 1,5 procent geldt alleen voor de tweede klas, en de abonnementen Traject Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij. De verhoging is in lijn met de inflatie. Aanvankelijk had de NS de plannen om de prijsverhoging ook voor langere afstanden door te voeren, echter zag de vervoerder daar vanaf na het bezwaar van diverse consumentenorganisaties. Dit houdt in dat de prijsstijging gelijk zal worden verdeeld.
RailPlus behouden
Ook zal de RailPlus worden behouden. Eerder liet de NMBS (Belgische Spoorwegen) weten 8 december 2019 niet meer mee te doen met RailPlus, waarop de NS geen heil meer zag in het internationale kortingsticket. "Dit betekent voor NS dat een zeer belangrijke markt weg zal vallen, circa 60% van de verkoop", schreef de NS in een brief aan de consumentenorganisaties. Omdat slechts 8.500 mensen via NS het abonnement hebben, wilde NS RailPlus in twee stappen uitfaseren.
Consumentenorganisaties hebben de NS kunnen overtuigen op de maatschappelijke opgave om internationale reizen juist per trein te stimuleren, waarop besloten is de RailPlus nog steeds aan te bieden.
Dagkaart Fiets
Ook de Dagkaart Fiets zal vanaf 1 januari 2020 in prijs worden verhoogd van €6,90 naar €7,50, ondanks dat de dagkaart het afgelopen jaar al in prijs was gestegen van €6,20. Eerder deze maand luidden Rover en de Fietsersbond de noodklok over het tekort aan fietsplekken in de trein. Het Landelijke Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) heeft toen aangegeven tegen de prijsverhoging te zijn. Zij zien liever dat de NS bestaande treinen aanpast zodat er meer fietsen meegenomen kunnen worden. Hierbij kan er worden gedacht aan de inbouw van extra fietsenrekken of ophangbeugels.
Foto: Treinenweb