Vanaf eerste kwartaal 2020 proeven met waterstoftrein in Nederland
Treinbouwer Alstom gaat in samenwerking met de provincie Groningen, spoorvervoerder Arriva, ProRail en het energiebedrijf Engie een proef houden met een waterstoftrein. De partijen hebben een samenwerkingscontract ondertekend om in het eerste kwartaal van 2020 proeven te doen met een waterstoftrein, een Coradia iLint.
Het betreft een proefproject om de Coradia iLint, 's werelds eerste passagierstrein aangedreven door waterstofbrandstofcellen, voor het eerst te testen in Nederland. De gezamelijke ondertekening vond plaats als onderdeel van de "Klimaattop", of Klimaattop Noord-Nederland, die deze week in Groningen plaatsvindt.
De proeven worden uitgevoerd op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden met een snelheid tot 140 kilometer per uur, en zal in het eerste kwartaal van 2020 plaatsvinden. De proef die 's nachts plaats zal vinden zal twee weken duren.
Het doel is om aan te tonen dat het gebruik van waterstof in spoorwegmaterieel een geschikte manier is om emissievrij treinverkeer op niet-geëlektrificeerde lijnen in Nederland te realiseren, waar momenteel nog dieseltreinen rijden .
Coradia iLint
De Coradia iLint is 's werelds eerste reizigerstrein die aangedreven is door een waterstoftechnologie. De trein is stil, emissievrij en stoot tijdens bedrijf alleen water en stoom uit. Het is een schoon alternatief voor vervoerders die dieselmaterieel wil vervangen en de ambitie hebben om emissie-vrij te rijden.
De eerste twee waterstoftreinen van Alstom rijden momenteel al sinds september 2018 in Neder-Saksen in Duitsland. De lokale transportautoriteit LNVG zal vanaf 2021 nog eens 14 Coradia iLint-treinen op die lijn in dienst stellen. Ook in Duitsland bestelde de regionale vervoerder RMV 27 Coradia iLint treinstellen die in 2022 in dienst komen.
Een iLint trein van Alstom in dienst in de richting van Buxtehude in Duitsland. (Foto: Pixabay)