Eerste ICNG komt in december naar Nederland

De eerste splinternieuwe ICNG komt in december naar Nederland. De trein zal vanaf dat moment eerst nog een groot aantal testritten gaan rijden voor de toelatingsprocedure. Pas vanaf 2021 zal de trein zal de trein in de dienstregeling worden ingezet zodat reizigers eindelijk kunnen reizen.

De testritten die zullen worden uitgevoerd zullen zonder passagiers worden gereden, en zijn bedoeld zodat de Inspectie Leefomgeving en Transport de trein kan toelaten op het Nederlandse spoor. Dit zal naar verwachting medio 2020 plaats moeten vinden. "Vaak komen uit de testen nog zaken die opgelost moeten worden. Dus dat het bij ICNG langer kan duren dan aanvankelijk gepland, is mogelijk en hier houden we in de planning ook rekening mee", reageert De Boer op vragen van Treinreiziger.nl.

Volgens kenners is het afwachten of de ICNG kan meeliften op de toelatingsprocedure van de Italiaanse variant van deze trein. Tussen beide stellen zitten namelijk diverse verschillen, zoals de maximumsnelheid.

Planning

Aanvankelijk had de NS de plannen om de huidige TRAXX-locomotieven die de Intercity Direct rijden vanaf december 2020 te laten vervangen door de ICNG. Echter is deze planning bijgesteld naar 2021. Het spoorwegbedrijf verwijst naar de concessie, daarin staat dat de nieuwe treinen in het dienstregelingsjaar 2021 gefaseerd in de dienstregeling zullen instromen.

ICNG

In totaal heeft de NS 79 ICNG-treinstellen besteld, met de optie om de komende tien jaar nog eens 150 treinen te kunnen bestellen. Afgelopen zomer werd bekend dat de NS nog eens 20 extra treinstellen uit deze optie heeft besteld voor gebruik voor grens-overschrijdend verkeer van en naar België. In totaal moeten de stellen goed zijn voor in totaal 33.000 zitplaatsen, waarvan er 8.000 zitplaatsen zijn voor de Intercity naar België.

De treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, een noodintercom die ook in de mindervaliden-toilet aanwezig is, wifi, reisinformatieschermen (OBIS), gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, bewakingscamera's, (USB-) stopcontacten in zowel de eerste als de tweede klasse, een schuiftrede voor betere toegankelijkheid. De Belgische stellen krijgen bovendien ook extra bagageruimte.

Indienststelling

De eerste inzet van de trein is voorzien in 2021 van Amsterdam naar Breda. In 2022 volgt het traject Eindhoven - Den Haag. In de jaren daarna zal de trein uitbreiden naar meerdere Intercity-verbindingen waarvan nog niet bekend is welke dit zullen zijn. Vanaf 2025 zal uiteindelijk de Intercity Brussel worden vervangen in de ICNG, dit is tevens het moment waarbij de nieuwe concessie voor de internationale treindienst van start gaat.

Treinenweb heeft enkele vragen bij de NS neergelegd over de toelating en de levering. Zodra daar reactie op volgt zal dit artikel worden bijgewerkt.

Foto: Still shot video NS
Foto: NS