Rotterdam Centraal heeft weer een groot vertrektijdenbord
Vanaf vandaag kunnen de reizigers op Rotterdam Centraal na tien ruim jaar op een groot vertrektijdenbord weer hun trein opzoeken. Op woensdag omstreeks 12:00 uur werd het nieuwe bord met een druk op de knop aangezet. In een enkel oogopslag zijn vanaf nu de vertrekkende treinen op het bord in de stationshal te zien.
Het gigantische reisinformatiescherm van 9.5 bij 1.80 meter toont alle vertrektijden van het komende half uur. Het scherm hangt buiten het Service Center aan de centrumzijde van het station, voor de poortjes. Het scherm is leesbaar vanuit alle hoeken van de hal en de looproute van de meeste reizigers vanaf de metro en trams naar de treinen.
"Dit XL-reisinformatiescherm is een lang gekoesterde wens van onze reizigers. We zijn heel blij om vandaag gehoor aan die wens te kunnen geven. Het team van NS en ProRail heeft keihard gewerkt om er voor te zorgen dat het er nu hangt”, vertelt Marjan Rintel, directeur operatie bij NS.
Het artikel gaat verder onder de foto
Meer vertrekschermen
Binnenkort krijgt Den Haag Centraal ook een groot reisinformatiescherm. Station Utrecht Centraal volgt later in 2020 zodra de vergunning volledig rond is. Op Utrecht Centraal keert het scherm van 8 meter bij 4,5 meter terug op de oude vertrouwde plek in het midden van de stationshal. Op Den Haag Centraal is er een nieuwe plek gevonden sinds deze stations zijn vernieuwd. Hier wordt het scherm van 7 meter bij 2 meter geplaatst aan de kant van de poortjes aan de centrumzijde het station. Op dit moment is Schiphol Airport al voorzien van een digitaal bord.
Vroeger en nu
Vroeger had Rotterdam Centraal in haar oude stationshal ook een vertrektijdenbord welke vergelijkbaar is met iconische blauwe bord wat Utrecht tot in het jaar 2011 nog gebruikte. Het vroegere oude klapperbord in Rotterdam verdween in 2008 toen het stationsgebouw gesloopt werd. Het verschil met het nieuwe bord is, naast dat het niet meer het iconische klappergeluid maakt, het wel: meer vertrektijden laat zien, beter leesbaarder is, en ook de actuele berichten over verstoringen linksonder aangeeft..
Foto links: C.S. Booms
Foto rechts en boven: Treinenweb