Treinbeleving van reizigers bij NS afgelopen jaar gestegen
De reisbeleving van reizigers bij de Nederlandse Spoorwegen is het afgelopen jaar gestegen. De NS heeft de resultaten van de treinbelevingsmonitor gedeeld. Ook kan er worden geconcludeerd dat de nieuwste Sprinters van het type FLIRT en SNG het beste oordeel krijgen
Om de treinreis voortdurend te verbeteren vraagt de NS jaarlijks een deel van haar reizigers over hun reisbeleving. Uit de treinbelevingsmonitor blijkt dat het rapportcijfer voor onze treinen elk jaar stijgt. Het algemeen oordeel over de trein steeg in 2019 naar een 7.6 voor alle Intercity’s tegenover 7.1 in 2014. De Sprinters scoorden een 7.5 tegenover een 7.0 in 2014. De nieuwere Sprinters (FLIRT en SNG) scoren het beste. Beide treinen krijgen een gemiddeld rapportcijfer van een 7.8 welke een plek met elkaar op de ranglijst delen. De gemoderniseerde dubbeldekker (VIRMm) volgt de Sprinters op de voet met een 7.7. De oudere treinen sluiten de lijst af. Een van onze eerste dubbeldekkers (DDAR) die in 2019 voor het laatst reed, scoorde een 6.2. Reizigers gaven de oudste Sprinter van het type SGM een 7.0.
Algemeen oordeel
"Het algemeen oordeel wordt in de treinbelevingsmonitor gevormd door de volgende vier onderdelen: sfeer, comfort, reinheid en veiligheid.", legt NS woorvoerder Anita Middelkoop uit. "We vragen reizigers over hun ervaringen met het interieur en de faciliteiten, de aantrekkelijkheid van de trein en of zij hun reistijd aangenaam konden besteden. Daarnaast vragen we reizigers of zij de trein als schoon en verzorgd ervaren. Ook de verlichting en het veiligheidsgevoel spelen een rol in het oordeel."
Investeringen
De NS blijft de komende periode investeren in nieuwe en vernieuwd materieel. Momenteel investeert het spoorwegbedrijf €3.8 miljard in de aanschaf van nieuwe treinen en de modernisering van bestaande treinen. Vanaf 2017 zijn er 58 extra Sprinters van het type FLIRT van Stadler binnengerold, en momenteel vindt nog steeds de levering plaats van de SNG-stellen van de Spaanse fabrikant CAF. Hiervan zijn er momenteel 75 van de bestelde 206 stellen overgebracht naar het Nederlandse spoor. In dit jaar zal ook de nieuwe ICNG intercity van Alstom het land binnenkomen, zodat deze in 2021 op de HSL kan worden ingezet om de vloot van de getrokken rijtuigen met een TRAXX-locomotief over te nemen.
Een gemoderniseerde VIRM-trein door het Nederlandse landschap.
Foto: NS