NS start eerste aanbesteding voor inbouw van ERTMS in VIRM-treinstellen
De NS is een aanbesteding gestart om het eerste deel van haar vloot geschikt te maken voor het moderne in Europa gebruikte ERTMS-signaleringssysteem. Het betreft de ombouw van 176 VIRM dubbeldekstreinen.
Deze treinen dateren van halverwege de jaren '90 en zijn nu enkel voorzien van het bestaande ATB-systeem. De opdracht bestaat uit de inbouw van moderne ERTMS-apparatuur geschikt voor Level 2 op versie 3 (ook 'baseline' genoemd). Tegelijkertijd moet het systeem ook geschikt zijn voor het oude ATB-EG (eerste generatie) beveiligingssysteem met een zogenoemde ATB-STM module.
De toekomstige leverancier wordt volgens NS volledig verantwoordelijk voor de aanpassing van de VIRM-treinstellen. Hieronder valt het testen, toelaten en tijdig geschikt voor commerciële inzet op zowel bestaande als toekomstige spoorlijnen waar enkel ERTMS aangeboden zal worden. Ook moet er volgens de aanbesteding rekening worden gehouden met het toekomstige ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld het opwaarderen naar baseline 3.
In totaal moeten er 176 VIRM eenheden worden voorzien van ERTMS binnen een looptijd van achttien jaar. De opdracht kan daarna nog worden verlengd. De inschrijvingsdatum geldt tot 27 februari.
Het nieuwste materieel van de NS: de SNG Sprinters en de nieuw bestelde ICNG, zijn al voorzien van ERTMS apparatuur.
Drie gemoderniseerde VIRM-treinstellen bij Hegelsom onderweg als intercity van Schiphol Airport naar Venlo. (Foto: Rob Dammers)