Aantal koperdiefstallen in 2019 op historisch laag punt

Het aantal koperdiefstallen langs het spoor is lager dan ooit, meldt spoorbeheerder ProRail zaterdag. De diefstal van koper markeerde in 2011 met 516 diefstallen tot een historisch laag punt van 65 in 2019.

De extreme daling van koperdiefstal is te danken aan diverse preventieve maatregelen. Het koper is op steeds meer plekken vervangen door aluminium. Dit is vanwege de lagere verkoopwaarde een stuk minder diefstalgevoelig, maar aluminium bekabeling werkt voor het spoor even goed, schrijft ProRail.

Daarnaast heeft ProRail op de trajecten waar veel koper werd gestolen veel extra controles doorgevoerd, welke aan de hand van verzamelde historische gegevens (afkomstig uit 'big data') zijn bepaald. Surveillance op deze plekken via opsporingsambtenaars en (mobiel) cameratoezicht hebben hierbij baat gehad, stelt de spoorbeheerder.

Hinder

Koperdiefstal op en rond het spoor is niet alleen levensgevaarlijk voor de koperdieven, maar veroorzaakt ook veel hinder voor treinreizigers, doordat treinen uitvallen of vertraagd raken. De koperen kabels die worden gestolen zorgen ervoor dat onderdelen van het spoor hun werk kunnen doen. Wanneer dit wordt vernield, zorgt dit ervoor dat treinen niet meer kunnen rijden totdat de kabels zijn vervangen.

In 2015 en 2016 zorgde de koperdieven voor meer dan 50.000 vertragingsminuten voor reizigers. In 2019 is ook dit aantal historisch laag.

Het herstellen van de vernielde infrastructuur kost ProRail veel geld. In 2011 kostte het herstellen van de aangerichtte schade bijna 3 miljoen euro, wat in 2019 is gedaald naar 1,5 ton. ProRail benadrukt dat ze zich  blijven inzetten op controles: "Iedere euro door diefstal blijft zonde van het geld, dus we blijven ons inzetten om het aantal nog lager te krijgen."

Foto: Nederlandse Spoorwegen
Foto: Nederlandse Spoorwegen