Alstom bevestigt overname van spoordivisie Bombardier
De Franse treinenbouwer Alstom heeft een overeenstemming bereikt met de overname van de spoorwegtak van het Canadese Bombardier. De overname zal naar verwachting in de eerste helft van 2021 worden afgerond, zolang de toezichthouder daarvoor het groene licht geeft.
De overnameprijs zou liggen tussen 5,8 en 6,2 miljard euro, welke betaald is via een mix van contanten en nieuwe aandelen van Alstom. Er wordt verwacht dat tijdens de afronding halverwege het volgende jaar de jaaromzet van Alstom zou zijn gestegen tot 15,5 miljard euro, met een orderportefuille van 75 miljard euro. De treinbouwer verwacht het tweede jaar na de overname een verdubbelde jaaromzet.
Overname
De overname biedt "een unieke kans om onze wereldwijde positie op de snelgroeiende mobiliteitsmarkt te versterken", zegt Henri Poupart-Lafarge, voorzitter en CEO van Alstom. "Bombardier Transportation zal Alstom aanwezigheid en industriële voetafdruk in groeiende markten brengen, evenals aanvullende technologische platformen. Het zal onze innovatiemogelijkheden aanzienlijk vergroten om slimme en groene innovatie te leiden."
Bombardier Inc President & CEO Alain Bellemare zei dat de verkoop van de treinen-tak het bedrijf in staat zou stellen zich weer te concentreren op zijn zakelijke vliegtuigactiviteiten, nadat ze de commerciële luchtvaartmarkt verlaten hadden met de bouw van propellor-vliegtuigen en vliegtuigen voor regionaal vervoer.
Europese Commissie
Steeds vaker proberen treinfabrikanten in Europa om scherp te bieden op aanbestedingen, waarmee ze een vuist proberen te maken tegen de steeds dichterbij komende concurrent uit China, en met name tegen de treinbouwer CRRC. Al eerder probeerde Bombardier om te fuseren met de treinentak van Siemens, echter werd deze deal door de Europese Commissie tegengehouden. De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire sprak van "geweldig nieuw" voor Frankrijk, Canada en Europa. De overname zal dinsdag worden besproken met Margrethe Vestager die zich bezighoudt met mededinging.
Alstom en Bombardier in Nederland
Alstom is geen onbekende in Europa en zeker niet in Nederland. Deze treinbouwer is onder meer verantwoordelijk voor de bouw onder meer de NS-locomotieven uit de series 1600, 1700 en 1800, de Citadis-trams bij de HTM in Den Haag, de signaleringssystemen op de NoordZuid-lijn in Amsterdam en de bouw van de nieuwe ICNG-treinstellen voor de NS welke in Polen gefabriceerd worden.
Ook Bombardier is in Nederland geen onbekende. Zo heeft zij de samen met Siemens de SLT-Sprinter voor de NS gefabriceerd, en heeft het bedrijf ook de TRAXX-locomotieven ontworpen die NS ook gebruikt op het spoor van de HSL voor de Intercity Direct, de IC Brussel en de Intercity Den Haag - Eindhoven.
Softwareproblemen
De Candase treinbouwer wordt geplaagd door softwareproblemen in hun projecten. ZO had het bedrijf moeite om de software voor de Hoekse Lijn af te leveren, had het moeite om probleemloze software in de TRAXX-locmotieven in te bouwen en bleken de nieuwe TWINDEXX-dubbeldekstreinen voor de Zwitserse SBB veel problemen te hebben, waarbij er uiteindelijk een schadeclaim van 600 miljoen euro bij Bombardier geclaimd werd.
Ook werken Alstom en Bombardier op diverse fronten al samen. Zo wordt er door beiden gebouwd aan de nieuwe M7-rijtuigen voor de NMBS in België. Hoewel na de deal in 2015 de treinstellen in 2018 geleverd zouden worden, werden de eerste rijtuigen pas begin van dit jaar voor het eerst ingezet.
De dubbeldeks TGV Duplex, gebouwd door Alstom, welke in Frankrijk rondrijdt
Foto: François Proulx