De WINK komt eraan, dit kunnen we verwachten....
Arriva Nederland heeft afgelopen week naar buiten gebracht dat de WINK binnenkort onderweg is naar Nederland. Deze nieuwe trein gebouwd door Stadler, heeft de kenmerkende kop van de Flirt-trein, en zal op de Noordelijke lijnen gaan rijden in de provincies Friesland en Groningen.
Arriva gebruikt de WINK voor de nieuwe concessie die vanaf 2020 van start gaat in het noorden van Nederland rijden, waarbij nog niet bekend is op welke trajecten. Dit betekent dat we deze nieuwe frisse groen-witte trein vanaf december in de dienstregeling zullen terugvinden. Momenteel wordt de trein nog in het Zwitserse Bussnang geproduceerd, en worden er in Duitsland testritten met één of meerdere gesleepte stellen gemaakt.
Aandrijving
De WINK is een afstammeling van de Flirt3-serie welke eveneens door Stadler gebouwd is. Deze nieuwe trein kenmerkt zich door zijn tussenwagon die 'Powerpack' wordt genoemd, en ook bij de treinen van het type GTW aanwezig is. Bij de GTW wordt deze gebruikt voor de dieselmotor, maar bij de WINK zal deze gebruikt worden voor een emissie-neutrale Deutz-motor welke op bio-brandstof draait, én een batterij om remenergie in op te slaan. Hierdoor kunnen de dieselmotoren tijdens de ritten op de stations worden uitgeschakeld wat leidt tot een zuiniger verbruik en een langere levensduur.
In een later stadium kan de trein omgebouwd worden om een compleet batterijpakket op te slaan zodat de trein volledig energieneutraal kan rijden, en zich via een stroomafnemer kan opladen bij speciale bovenleidingsportalen boven het spoor. Dit maakt de WINK dan ook bi-modaal en zeer zuinig in energieverbruik.
De WINK-trein
De 18 nieuwe WINK-treinen die Stadler aan Arriva levert zijn twee-delig, 55,5 meter lang, 2,82 meter breed en 4,12 meter hoog, en hebben aan beide zijden drie toegangsdeuren voor snelle doorstroom van reizigers. WINK is de afkorting voor "Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug", wat vrij vertaald "Veranderde innovatieve korte afstandstreinstrein" betekent, en wordt aan alle geinteresseerden door Stadler geleverd. De maximale snelheid is 140 kilometer per uur waarbij er in deze bestelling een maximaal vermogen van 1000 kW gebruikt wordt als tractie.
De trein is uitgerust met 135 zitplaatsen en 14 klapstoelen wat overeenkomt met de capaciteit van een GTW-trein die eveneens uit twee delen bestaat. De trein kent twee multifunctionele ruimtes, een rolstoeltoegankelijk toilet en stallingsplaatsen voor fietsen, kinderwagens en rolstoelen.
Comfort
Voor reizigers zal er een comfortable coupé zijn waarbij er meer luxe wordt uitgestraald. Dit betekent wel dat de eerste klas coupe's zullen verdwijnen, maar de comfort hiervan wel terug te vinden is in de trein. Zo blijft er een coupé met een tafeltjes tussen de zitplaatsen, en zal elke zitplaats voorzien worden van een oplaadpunt voor de telefoon, tablet of laptop. Voor de zitplaatsen in de 'coach opstelling', en waar de stoelen dus achter elkaar staan, komen er klaptafels. Zodat reiziger makkelijker kunnen werken met een tablet of laptop. Eerder in 2017 hebben een aantal reizigers en reizigersverenigingen al een oordeel gegeven over het nieuwe interieur van de trein.
Ook zal de trein een verbeterde stiltecoupé krijgen. De huidige stiltecoupé in de kopbak is niet afgesloten met een deur waardoor er geluid kan lekken. In de nieuwe trein zal deze, net als bij de treinstellen van Keolis, worden afgesloten met een deur.
Reisinformatie
Ook zullen de treinreizigers gaan merken dat de treinen voorzien zullen worden van een uitgebreid reisinformatiesysteem. In de huidige situatie moest de reiziger het doen met led-borden boven de coupe's die enkel het aankomende station lieten zien. De nieuwe schermen laten straks de drie eerstvolgende haltes zien. Ook zal de omroep overstapinformatie voor treinen en bussen gaan opnoemen, en vertragingen gaan melden. Op deze manier moet de trein nog beter geschikt worden voor visueel beperkte reizigers, stelt Arriva. Daarnaast komt er ook een mogelijkheid dat reiziger via een zitplaatsmonitor kan zien hoe de drukte in de trein verdeeld is, en waar mogelijk noig zitplaats te vinden is.
Update: Correctie toegevoegd. Het is volgens Arriva nog niet duidelijk op welke trajecten de trein ingezet wordt.
Zodra er meer informatie bekend is over de trein en de binnenkort in Nederland, dan zullen we dat ongetwijfeld melden.
Boven: Een artist impression van de trein op een station (Afbeelding: Stadler)
Onder: De nieuwe WINK-trein welke in het Zwitserse Bussnang geproduceerd wordt. (Foto: Arriva)