FlixTrain zet plannen voor Franse treindienst in ijskast
Internationale budgetvervoerder FlixTrain heeft aangekondigd dat het in 2021 niet op het Franse spoor zal gaan rijden vanwege de hoge kosten van exploitatiekosten. Wel heeft de vervoerder aangegeven de plannen te heroverwegen als de omstandigheden zouden verbeteren de kosten voor het spoor gelijk komen te liggen met die van de andere landen
Vorig jaar juni had FlixTrain al vijf trajecten aangegeven waar het van plan was om te concurreren met de SNCF Mobilités. Alle vijf zouden alleen op het conventionele spoornetwerk gaan rijden op de trajecten:
- Paris Austerlitz - Bordeaux Saint Jean: één trein per dag
- Paris Bercy - Toulouse Matabiau: twee trein per dag
- Paris Bercy - Nice: nachtdienst
- Paris Bercy - Lyon Perrache: vijf treinen per dag
- Paris Gare du Nord - Brussel-Noord: zeven treinen per dag
Flixbus directeur Yvan Lefranc-Morin vertelt tegenover persbureau AFP dat de exploitatiekosten van het spoor een hoge drempel vormen die ervoor zorgt dat de vervoerder momenteel niet in Frankrijk op het spoor zal rijden. "Met zulke hoge kosten is het voor ons als nieuwkomer niet haalbaar om gebruikers een betaalbare spoordienst aan te bieden die vergelijkbaar is met die van Flixtrain in Duitsland”, legt Lefranc-Morin uit tegenover AFP.
Het FlixTrain heeft de afgelopen 10 maanden een diepgaande analyse van de markt uitgevoerd maar kwam helaas op het resultaat dat de voorwaarden voor het gebruiken van de Franse sporen op dit huidige moment niet gunstig zijn voor het exploiteren van een FlixTrain-dienst in Frankrijk. In ieder geval zal de vervoerder in 2021 geen nieuwe aanvraag indienen.
Het vervoersbedrijf benadrukt dat de beslissing was genomen voordat de uitbraak van het coronavirus begon, maar voegde eraan toe dat de situatie operationele en economische uitdagingen opleverde voor alle mobiliteitsaanbieders, zowel in de nabije toekomst als op lange termijn.