Denemarken start in 2021 met bouw van langste verkeerstunnel

Denemarken begint volgend jaar met de bouw van de langste auto- en spoortunnel van de wereld. Het bouwwerk zal 18 kilometer lang zijn en het Duitse eiland Fehmarn met het Deense zuidelijke eiland Lolland.

Aan Deense zijde gaan de werkzaamheden voor de verkeerstunnel over ruim een jaar van start. De afgelopen jaren was het echter stil geworden rond het bouwproject omdat het vergunningstraject liep. Vooral in Duitsland was er veel protest over de mogelijke milieu-impact die de tunnel op de omgeving zou hebben. Vorig jaar werd in Duitsland uiteindelijk een bouwvergunning uitgeschreven, maar werd er beroep aangetekend waardoor het nu nog wachten is op een uitspraak.

Aan Deense zijde lijkt het sein op groen gezet te zijn, want de Deense overheid gaf dinsdagavond aan dat de werken aan Deense zijde zullen starten op 1 januari 2021.

Tunnel

De bouw van de tunnel zal 3,4 miljard euro kosten en 8,5 jaar duren. De tunnel is een Deens project welke wordt gefinancieerd in Denemarken. De tunnel zal vier buizen hebben. Twee voor autoverkeer, en twee voor treinverkeer.

De tunnel voor wegverkeer zal een tol-rijbaan worden en zal de verbinding tussen de twee landen verkorten tot 10 minuten met de auto en 7 minuten met de trein. Momenteel is er alleen een veerbootverbinding tussen deze plaatsen die er een uur over doet.

Foto: Wikipedia
De rode lijn geeft aan waar de tunnel moet komen.