NS ziet bijna 5 miljard euro verlies over vijf jaar vanwege Corona-crisis
De NS ziet de komende jaren een groot verlies vanwege de impact van het Coronavirus. Het bedrijf verwacht pas in 2025 weer op het financiële oude niveau te zitten als voor de crisis. Ook verwachten ze in dat jaar weer de verwachtte reizigersaantallen uit 2019 weer te vervoeren.
Dit maakte de Raad van Bestuur van NS bekend in een online personeelsbijeenkomst voor alle 20.000 NS-medewerkers in Nederland. De komende jaren wordt NS een kleiner bedrijf, zo was de mededeling. In totaal loopt NS over 5 jaar naar verwachting 4,7 miljard euro aan inkomsten mis. Tegenover NRC vertelt Financieel directeur Bert Groenewegen dat er banen zullen verdwijnen, maar waarschijnlijk kan dat via natuurlijk verloop, zonder ontslagen. Ook geeft hij aan dat steun van de overheid noodzakelijk is om te kunnen overleven.
"Financieel ernstige zaak"
De Raad van Bestuur lichtte de medewerkers toe dat de financiële situatie is ernstig is. Veel Stationswinkels zijn dicht, 80% van de OV-fietsen staan in de stalling en reizigers hebben hun abonnementen gepauzeerd. Bert Groenewegen, directeur financiën in de Raad van Bestuur: “We hadden tot voor kort 1,3 miljoen dagelijkse reizigers, nu zijn dat er 110.000. Door de crisis verwachten NS tot 2025 zo’n 4,7 miljard euro aan omzet te verliezen. Dit jaar had NS een positief resultaat van 164 miljoen euro verwacht. In de nieuwste prognoses moeten we uitgaan van een verlies van ruim 1 miljard euro over 2020.”
NS gaat in gesprek met de medezeggenschap en de bonden over een besparingsoperatie om financieel gezond te blijven. Dit is nodig om de toekomst van het bedrijf in handen te houden. NS denkt na over een besparingspakket van €1,4 miljard over 5 jaar. Dat is fors maar noodzakelijk. Daarbij moeten moeilijke keuzes gemaakt worden. Makkelijke besparingen, zijn er niet.
NS wil zich aanpassen aan de nieuwe situatie om in 2024 weer financieel gezond te zijn. Bij de maatregelen die NS gaat nemen, staat een betaalbaar treinkaartje voorop. NS wil en kan de verliezen niet afwentelen op de reiziger door de prijs van het treinkaartje te verhogen. NS wil zich juist tot het uiterste inspannen om de trein aantrekkelijk te houden, met een prettige verantwoorde reiservaring zoals Nederland voor de Coronacrisis gewend was.
Krimp van economie
Vanaf 2 juni start de NS grotendeels de dienstregeling weer op, in nationaal belang. Deze crisis zal vervolgens voor een lange tijd gevolgen hebben voor NS. Treinreizen wordt voorlopig niet zoals het was. Allereerst omdat NS vanwege corona nu maximaal 50 procent minder reizigers kan vervoeren. Daarbij wordt een forse krimp van de economie verwacht. Daarbovenop zullen mensen de eerste jaren meer blijven thuiswerken en ontdekken ze alternatieven als de e-bike. Ook internationaal gaat Nederland minder reizen. Alle verwachtingen zijn door Corona omgeven door veel onzekere factoren.
Noodzakelijke overheidssteun
Gezamenlijk met de andere vervoerders wordt er met de overheid gesproken over de financiële situatie van het OV. NS is ook met zowel de aandeelhouder, het ministerie van Financiën, als de concessieverlener, het ministerie van I&W in gesprek. NS kan deze crisis niet zelfstandig doorstaan en hulp van de overheid is noodzakelijk, zo werd in de bijeenkomst duidelijk gemaakt.