Alstom gaat proeven met ATO uitvoeren in Braunschweig

Een trein van het type Coradia Continental  bij Dresden (Foto: Rainerhaufe)
Een trein van het type Coradia Continental bij Dresden (Foto: Rainerhaufe)

Het Duitse Ministerie van Economische Zaken heeft Alstom een innovatieprijs uitgereikt, vanwege een gepland testproject om automatische treinbesturing (ATO) te implementeren in regionale treinen. Het betreft het gebied in Braunschweig. Alstom werkt hierbij samen met het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (DLR) en de Technische Universiteit van Berlijn.

De proef zal in 2021 worden uitgevoerd door exploitant Metronom Eisenbahngesellschaft, een spoorwegexploitant in Nedersaksen, en twee regionale treinen van het Coradia Continental platform van Regionalbahnfahrzeuge Großraum Braunschweig.

ATO

Voor dit project zullen twee Continental treinstellen worden uitgerust met het ETCS-signaleringssysteem en extra automatische treinbesturingapparatuur (ATO). Met de uitrusting kunnen de treinen automatisch rijden en worden verschillende soorten automatisering (GoA) getest: GoA3 bij normaal personenvervoer en GoA4 tijdens het rangeren. GoA3 beschrijft een volledig autonome treinreis, maar met een spoormedewerker die in geval van nood kan ingrijpen. GoA4 staat voor onbeheerde bediening zonder personeel aan boord, maar met de mogelijkheid van afstandsbediening. Alstom is al lang een wereldleider in ATO voor metrosystemen, zoals op de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, maar deze test zal een wereldprimeur zijn voor regionale passagierstreinen. Inmiddels leidt de fabrikant ook het Europese ATO-project in Shift2Rail en is deze betrokken bij de geautomatiseerde goederentrein van SNCF.

"ATO, oftewel automatische treinbesturing, is een van de meest interessante uitdagingen in de spoorwegsector. Het geeft ons de mogelijkheid om de bedrijfsvoering van de toekomst vorm te geven en ingrijpend te veranderen. Maar voordat dit het geval is, is er nog veel onderzoek nodig en ik ben erg verheugd om met Alstom aan dit project samen te werken", vertelt Birgit Milius, hoofd van de afdeling Railway Operations and Infrastructure van de TU Berlijn. In het aangevraagde project onderzoekt ze verschillende aspecten, waaronder de integratie van mensen in het technische systeem.

Fritz Rössig, directeur van Regionalbahnfahrzeuge Großraum Braunschweig GmbH, voegt hieraan toe: "Kunstmatige intelligentie is een belangrijke technologie om het lokale reizigersvervoer per spoor van de toekomst nog efficiënter, betrouwbaarder en zuiniger te maken."

Ontwikkeling van regelgeving

De bevindingen van dit belangrijke project zullen een beslissende bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van het wet- en regelgevingskader dat toezicht zal houden op de automatische treinbesturing. Nedersaksen zal toonaangevend zijn en is ervan overtuigd dat de automatische regionale treinen uitgerust met GoA3 binnenkort klaar zullen zijn voor serieproductie.