Intercity Nieuwe Generatie begint met testritten

Na bijna twee weken na aankomst van de eerste splinternieuwe Intercity Nieuwe Generatie in Nederland is de tweede al het land ingerold, welke een testtrein is. Deze staat momenteel in de werkplaats van Onnen en zal vrijdag zijn eerste ritten maken.

De trein met het nummer 3103 is in de nacht van woensdag op donderdag bij Oldenzaal de grens overgekomen, en is door Railexperts overgebracht naar het onderhoudsbedrijf van de NS in Onnen, nabij station Haren. Hier kwam de trein in de ochtend omstreeks 08:30 aan.

Testritten

Na een periode van testen in het buitenland, waronder vele duizenden kilometers op de 'Ring van Velim' in Tsjechië starten Alstom, ProRail en NS nu met het testen, toelaten en opleiden in Nederland. Dit treinstel zal vanaf aanstaande vrijdag zijn eerste testrit maken. De eerste testrit zal aanstaande vrijdag plaats gaan vinden tussen de werkplaats bij Haren en Zwolle. Het doel van de testritten is onderdeel  test- en toelatingsprogramma, de opleidingen van monteurs, conducteurs en machinisten en het NS Proefbedrijf, waarbij alle processen in Nederland die zich rond de toekomstige inzet van de trein gaan afspelen uitvoerig worden getest. Kinderziektes worden door dit uitgebreide testprogramma zoveel mogelijk al opgespoord en opgelost voor de eerste reizigers instappen en zo wordt overlast voor de reiziger zoveel mogelijk beperkt.

De komende weken worden in Noord-Nederland de eerste ervaringen opgedaan. Zodra dit succesvol is afgerond zullen de testritten op de Hanzelijn en de HSL beginnen, waarna later ook de andere trajecten in Nederland volgen. In het begin van het programma worden de testritten voornamelijk 's nachts uitgevoerd. Later volgen ook testritten in het daglicht zonder, en nog veel later komen er testritten met reizigers.

Testmachinist: "Een fantastische ervaring"

De trein die donderdag aan een kleine groep pers is gepresenteerd, is voorzien van veel testapparatuur door alle rijtuigen heen. De NS heeft bevestigd dat er op een later moment na de zomervakantie een grotere 'roll-in' als presentatie plaats zal vinden.

Machinist Kenny Kitzen uit Holtum reed eerder al in de trein op een testcircuit in Tsjechië: "Het is een fantastische ervaring om in de nieuwe Intercity te rijden. Samen met mijn collega’s hebben we al getest op het testcircuit in Tsjechië, dat smaakte direct naar meer. Het is gaaf dat we nu in Nederland aan de slag kunnen en veel kilometers kunnen maken met de trein zodat deze straks klaar staat voor onze reizigers."

Ook programmamanager is Maarten Bakker die verantwoordelijk voor de introductie van de ICNG, noemt de binnenkomst van de testtrein een bijzondere mijlpaal: "Daarmee komt het reizen met de nieuwe Intercity weer een stap dichterbij. Door COVID-19 is het een bijzondere periode want landsgrenzen zijn dicht en fabrieken zijn gesloten. Hierdoor verschuift de testplanning en het tempo waarin de nieuwe treinen gebouwd worden. We weten niet wat de uiteindelijke impact gaat zijn van COVID-19, maar de inzet blijft dat reizigers in 2021 kunnen instappen."

Opleidingtrein

De trein met nummer 3108 die afgelopen 23 mei als eerste binnen kwam staat in het onderhoudsbedrijf op de Amsterdamse Watergraafsmeer en is bedoeld voor opleiding zodat (storing)monteurs kennis kunnen maken met de techniek van de trein, en zodat de werkbordessen hoog in de hal van de werkplaats op de trein aan zullen sluiten.

Deze trein is voorlopig nog niet bedoeld voor voor testritten, en zal nog terugkeren naar de Alstom-fabriek voor verdere afwerking zodra er een andere afgewerkte trein het land binnen komt.

De Intercity Nieuwe Generatie

In totaal heeft de NS 99 ICNG-treinstellen besteld. Hiervan zijn er 79 treinen bedoeld voor inzet in het binnenland, en 20 stuks voor inzet in de grensoverschrijdende verbinding naar België. Het gaat om 49 vijfdelige treinen, 30 achtdelige treinen voor in het binnenland, en 20 achtdelige treinen voor de treinverbinding met Brussel. De treinen zullen vanaf medio 2021 eerst officieel in dienst komen op de HSL-verbindingen.

De treinen zijn laagvloers, voorzien van een comfortabel interieur, zitbankjes, wifi, reisinformatieschermen en (rolstoelvriendelijke) toiletten. In totaal moeten de stellen goed zijn voor in totaal 33.000 zitplaatsen, waarvan er 8.000 zitplaatsen zijn voor de Intercity naar België.

Zie ook de eerdere impressie van het interieur in deze reportage:
NS presenteert Nieuwe Generatie Intercity (ICNG)