Vervoerders vechten monopolitiepositie NS aan
Vijf regionale vervoerbedrijven willen een juridische procedure starten tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ze zijn het niet eens met de onderhandse gunning van het ministerie om NS ook na 2025 op de belangrijke trajecten te laten rijden.
Vorige maand werd door staatssecretaris Van Veldhoven het besluit genomen dat de Nederlandse Spoorwegen ook na 2025 op het hoofdrailnet mogen rijden. De bestaande vervoersconcessie wordt verlengd omdat ze vindt dat de NS goed presteert en betaalbaar en toegankelijk is. Met de onderhandse gunning die opnieuw plaatsvindt kunnen andere commerciële spoorvervoerders tot 2025 geen kans maken om op andere trajecten te mogen rijden.
Volgens de vervoerders die zich hebben verenigd in de Federatie Mobiliteisbedrijven Nederland (FMN) zouden er door de EU in Brussel geschreven richtlijnen zijn gemaakt waarin staat vermeld dat onderhandse gunningen niet meer mogelijk zijn. Ook zijn de van mening dat de liberalisering van het Nederlandse spoor achterloopt op de rest van Europa.
De partijen stappen eerst naar de bestuursrechter, waar de procedure deze maand moet beginnen. Daarna zouden de spoorbedrijven ook naar de Europese Commissie willen stappen.