Nederland ontvangt subsidie vanuit EU voor spoorinfrastructuur

Treinverkeer Sittard - Maastricht gestremd vanwege dijkdoorbraak (Foto: Pixabay)
Treinverkeer Sittard - Maastricht gestremd vanwege dijkdoorbraak (Foto: Pixabay)

Nederland krijgt dit jaar 62 miljoen euro subsidie van de Europese Commissie voor infrastructuurprojecten. Daarvan wordt er 8 miljoen euro aan Europees geld beschikbaar gesteld voor aanpassingen aan het spoor bij Amersfoort en 8,7 miljoen euro voor het Theemswegtracé in de Rotterdamse haven.

Het overige deel van de subsidie wordt gebruikt voor andere vormen van infrastructuur, zoals de de aanleg van overnachtingsplaatsen voor binnenvaartschepen, en beveiligde parkeerplaatsen voor trucks.

Subsidie

De subsidies komen uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen. In totaal krijgen 11 projecten waar Nederlandse partijen bij betrokken zijn een subsidie van bij elkaar 82 miljoen euro. 62 Miljoen euro hiervan gaat rechtstreeks naar weg-, spoor- en waterprojecten in Nederland. Deze week gingen de Europese lidstaten akkoord met het voorgenomen besluit rondom de subsidieverdeling van de Europese Commissie. Subsidie kan met instemming van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bij de Europese Commissie worden aangevraagd door overheden en bedrijven.

Spoorprojecten

Om het spoor bij Amersfoort te verbeteren krijgt spoorbeheerder Prorail 8 miljoen euro subsidie. Met het geld wordt het spoor aan de oostzijde van station Amersfoort aangepast om het personen- en goederenvervoer met de trein beter te laten doorstromen.  Aan de werkzaamheden aan het Theemswegtracé in het Rotterdamse havengebied draagt Brussel 8,7 miljoen euro bij. Het Havenbedrijf Rotterdam bouwt met het beschikbare geld onder meer spoorbruggen voor een betere verbinding tussen de haven en het Europese achterland. Met de bruggen hebben treinen geen vertraging meer door de Calandbrug bij Rozenburg die meerdere keren per dag open staat om schepen door te laten.

Staatssecretaris Van Veldhoven: "Vervoer met de trein is schoon en veilig, daarom zetten we samen met de sector in op groei van het spoorgoederenvervoer. En verbeteren we op verschillende plekken in Nederland het spoor. Het Theemswegtracé is een directe schakel met de Betuweroute, de belangrijke ader tussen Rotterdam en het Ruhrgebied. Mooi dat de EU bijdraagt aan een nog sterkere verbinding."