ProRail en NS doen onderzoek naar onveilige spoorwegovergangen
Zowel de NS als ProRail zullen elk een eigen onderzoek doen naar het gebruik van Niet Actief Beveiligde Overwegen op NS-trajecten. Het onderzoek vindt plaats na een algemeen onderzoek die de afgelopen week is afgerond. Hieruit is gebleken dat alle NABO-overwegen voldoen aan de wettelijke eisen.
Het onderzoek is gestart nadat het fatale ongeluk in Hooghalen plaatsvond, waar een Sprinter-trein in mei van dit jaar inreed op een trekker met oplegger. De 58-jarige machinist kwam toen om het leven. In het onderzoek is het gekeken naar de wettelijke eisen, zoals de zichtlijnen, de bevloering en de apparatuur bij de overweg. Deze bleken volgens de norm aangebracht te zijn.
Extra onderzoek
De komende vier weken gaat ProRail op tien onbewaakte overwegen in de gaten houden wat voor specifiek zwaar verkeer er van de oversteek gebruik maakt. Observatoren zullen dan turven wat voor verkeer er passeert, en indien nodig deze mensen waarschuwen over het naderen van een onbeveiligde overweg.
Ook de NS zal een eigen aanvullend onderzoek doen naar het gebruik van zeventien niet-openbare NABO’s. Deze bevinden zich op privéterrein. Omdat er een beperkt aantal mensen van deze overwegen gebruik maakt zal de NS deze omwonenden ondervragen over hun gebruik. Hier gaan geen observatoren naar toe om passerend verkeer te turven. Dit omdat er slechts een beperkte groep gebruik van maakt. Bij deze overwegen zijn de gebruikers bekend en worden deze ondervraagd over het gebruik van de overwegen. na dit aanvullende onderzoek zal de NS ook onderzoek doen naar tien openbare NABO's
Aanvullende maatregelen
Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek wordt duidelijk of NS en proRail extra maatregelen moeten nemen bij dit soort overwegen. Zo werd onlangs bij de overweg in Hooghalen besloten een tijdelijke snelheidsbeperking tot 90 kilometer per uur in te stellen voor passerende treinen. ProRail stelt dat bij aanvullend onderzochte overwegen ook een snelheidsbeperking een optie is.
Nederland momenteel nog ongeveer 350 NABO’s, waarvan een groot deel enkel bedoeld zijn om privépercelen grond te kunnen bereiken. Deze overwegen zijn enkel voorzien van waarschuwingsborden en Andreaskruizen en kennen geen bellen en lichtsignalering. Jaarlijks vallen er gemiddeld twee doden op NABO’s en vinden er bijna dagelijks bijna-ongelukken plaats. De bedoeling van het het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is dat ProRail zoveel mogelijk NABO's opheft of voorziet van betere beveiliging.
Update: Bij het observeren door ProRail wordt er gekeken naar specifiek zwaar verkeer. Dit is momenteel in het artikel verwerkt. Aanvankelijk leek het te gaan om algemeen verkeer.