ProRail ziet stijging in spoorlopers en start campagne

 (Foto: LooiNL)
(Foto: LooiNL)

Het aantal verstoringen op het spoor door mensen die bewust of onbewust langs het spoor lopen is in 2019 met drie procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Een derde van de vertraging op het spoor wordt hierdoor veroorzaakt, met met tientallen miljoenen euro’s aan maatschappelijke schade tot gevolg. ProRail is daarom een campagne begonnen.

Ondanks verschillende preventieve maatregelen die ProRail in de afgelopen jaren nam, steeg het aantal treinstoringen veroorzaakt door spoorlopers in 2019 naar 3.289 gevallen. Een stijging van drie procent ten opzichte van 2018 en maar liefst dertien procent ten opzichte van 2015. Van alle oorzaken van treinstoringen, stond de oorzaak ‘spoorloper’bovenaan de lijst met 36 procent, gevolgd door ‘dieren op het spoor’ met acht procent en ‘wisselstoringen’ met 7 procent.

Campagne

Dagelijks zorgen spoorlopers in totaal voor ruim 4,5 uur aan vertraagde treinen. Hierdoor komen iedere dag weer vele tienduizenden treinreizigers te laat op hun bestemming aan. Zij missen hun aansluiting en lopen belangrijke afspraken mis. Ook leidt deze vertraging tot tientallen miljoenen euro’s aan maatschappelijke schade tot gevolg, en missen veel mensen hun (zakelijke) afspraak.

Om de mensen bewust te maken van het gevaar en de gevolgen is de spoorbeheerder een nieuwe campagne gestart: "Spoorlopen? Het heeft meer gevolgen dan je denkt!"

De campagne wordt ingezet bovenop diverse andere initiatieven die ProRail afgelopen jaren nam. Zo investeerde de spoorbeheerder de afgelopen jaren miljoenen euro’s in hekken, waarschuwingsborden en camera’s langs het spoor. Ook werden buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) van ProRail voorzien van GPS waardoor de verkeersleiding van ProRail direct de dichtstbijzijde opsporingsambtemnaar op de melding af kon sturen. De boete voor spoorlopen bedraagt 140 euro.

Domino-effect

"Iedere spoorloper veroorzaakt een domino-effect op het drukke Nederlandse spoor. Wanneer een machinist een wandelaar of fietser langs het spoor ziet – wat erg schrikken is – moet de trein uit veiligheid remmen en fors langzamer gaan rijden. Ook de treinen daarachter en de tegemoetkomende treinen moeten daardoor hun snelheid aanpassen. Op het drukke Nederlandse spoor ontstaat direct een soort treinfile.", legt ProRail uit.

Het domino-effect zorgt er ook voor maatschakkelijke problemen. "Reizigers komen bijvoorbeeld te laat op hun afspraak of moeten deze verzetten. Je kan je voorstellen dat je collega dan pas later van kantoor weg kan, waardoor die weer een belangrijke afspraak bij de fysio mist.", vervolgt de spoorbeheerder.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) becijferde eerder dat de totale maatschappelijke kosten van verstoringen op het spoor jaarlijks vier- tot vijfhonderd miljoen euro bedragen. Bedenk dat spoorlopen voor meer dan een derde van het aantal verstoringen zorgt en je ziet dat wegblijven bij het spoor de samenleving al gauw tientallen miljoenen euro’s per jaar oplevert.

"Dicht bij het spoor komen is allereerst hartstikke gevaarlijk," zegt ProRail-topman John Voppen. “Sommige mensen doen het opzettelijk, anderen weten gewoon niet hoeveel problemen zij veroorzaken. Met deze nieuwe campagne laten we spoorlopers inzien welk domino-effect zij in gang zetten en hopen we dat zij voortaan twee keer over de gevolgen nadenken."