Vervoerders starten campagne "ov weer oke" en gaan meer handhaven
Buitengewoon opsporingsambtenaren gaan strenger toezicht houden op naleving van coronaregels in het openbaar vervoer. Naar verwachting worden meer boetes uitgedeeld omdat het waarschijnlijk veel drukker gaat worden in trein, bus, tram en metro. Maandag begint een miljoenen kostende ov-campagne om de reizigers weer terug te winnen nadat het OV tijdens de pandemie ernstig beperkt werd.
Het gemiddeld aantal reizigers in het ov zit nu tussen de 50 en 60 procent, met uitschieters naar 70 procent, van het aantal dat normaliter wordt vervoerd, waarbij de kosten gelijk zijn gebleven, zo stelt OV-NL. Voorzitter Pedro Peters van koepel OV-NL: “De toekomst laat zich niet voorspellen, maar met deze campagne willen we de reiziger laten zien dat het ov ok is. Waar je ook naar toe gaat. Het kan met het ov.” De campagne, onder de naam Het OV is OK, is de komende drie maanden te zien op tv, radio, online en op sociale media.
Doel: 80 procent aan reizigers
“Het doel is in december weer 80 procent van het normale aantal reizigers te vervoeren. Dat ligt nu gemiddeld op iets meer dan de helft, veel te weinig. Daardoor lijdt de ov-sector dit jaar een verlies van bijna een half miljard euro. Het is een investering in deze campagne dus meer dan waard”, aldus Peters in De Telegraaf.
Boetes bij het niet dragen van een mondkapje
Boa's moeten ervoor zorgen dat reizigers zich aan coronamaatregelen houden. Peters: “Dat doen we niet graag, maar het kan niet zo zijn dat sommige reizigers zich niks aantrekken van de voorschriften, nu het weer drukker gaat worden in het ov. Ook agressief gedrag wordt niet geduld.”
Volgens de OV-NL-voorzitter zijn er tot eind juli ongeveer duizend boetes uitgereikt vanwege het niet dragen van een mondkapje. Sinds augustus gaat het om tweehonderd per week, met name tijdens weekenden worden bonnen uitgeschreven.
Bron: Treinreiziger