NS schreef kosten OV-fiets vanaf maart niet af
Bij ongeveer 100.000 klanten van de NS worden deze maand kosten afgeschreven die door een technische fout een aantal maanden niet in rekening zijn gebracht. Het gaat om ritten van deur-tot-deurdienst die de NS aanbiedt, waaronder de OV-fiets. Dat meldt de vervoerder afgelopen dinsdag.
In totaal is de NS in deze periode 1 miljoen euro misgelopen tussen maart en juni van dit jaar. De kosten van de gebruikte diensten zullen met terugwerkende kracht alsnog bij de klanten worden afgeschreven. Gemiddeld zou het per klant om 10 euro gaan.
Een woordvoerder van de NS vertelt dat tussen maart en juli alle ritten met de diensten wel zijn geregistreerd, maar niet goed in het systeem verwerkt werden. "Daardoor kwamen de ritten niet op de factuur van de reiziger."
"Normaal gesproken hebben we zoiets meteen door, maar dit probleem ontstond tijdens de piek van de coronacrisis. Toen hadden we al heel weinig reizigers, daardoor viel dit niet direct op", legt de woordvoerder uit. In augustus werd het probleem ontdekt waarna deze direct gerepareerd werd.
"We vinden het heel vervelend om dit zo te doen, maar mensen hebben wel gewoon van deze diensten gebruikgemaakt, daarom sturen we de facturen alsnog.", vervolgt de woordvoerder.