NS en ProRail bereiden zich weer voor op de herfst
De NS en ProRail gaan in de komende maanden weer maatregelen nemen tegen de blaadjes op het spoor. Om gladde sporen (blaadjes op de rails) te voorkomen wordt het mengsel Sandite op de sporen gespoten. Deze gel bestaat uit zand en metaaldeeltjes en doordat de gladde laag kapot gereden wordt zullen de sporen stroever zijn.
ProRail gaat samen met NS zes treinen uitrusten met een speciale installatie om de gel op de sporen aan te brengen. Dit zijn ook treinen in een normale passagiers-dienstregeling. Deze treinen zullen vooral in bosrijke gebieden rijden. Een computer moet door middel van GPS gaan bepalen op welke plaatsen de gel aangebracht moeten worden.
In de herfst zorgen de blaadjes altijd voor veel vertraging op het spoor. De problemen zijn doorgaans het grootst vanaf medio oktober tot eind november. Doordat de wielen slippen bij het optrekken en afremmen ontstaan er 'vierkante wielen'. Er ontstaat ook vaak vertraging doordat machinisten hun snelheid aanpassen op gladde trajecten.
De problemen met de 'vierkante wielen' waren in 2002 het grootst. Toen waren er bij een herfststorm (waar ondergetekende ook de dupe van was) een zeer groot deel van de treinen gestrand bij de onderhoudsbedrijven met gladde kanten op de wielen. NedTrain heeft zelf hier ook in voorzien, en het aantal kuilwielenbanken (draaibanken en die de wielen weer recht slijpen) en de techniek daarvan uitgebreid.
ProRail gaat samen met NS zes treinen uitrusten met een speciale installatie om de gel op de sporen aan te brengen. Dit zijn ook treinen in een normale passagiers-dienstregeling. Deze treinen zullen vooral in bosrijke gebieden rijden. Een computer moet door middel van GPS gaan bepalen op welke plaatsen de gel aangebracht moeten worden.
In de herfst zorgen de blaadjes altijd voor veel vertraging op het spoor. De problemen zijn doorgaans het grootst vanaf medio oktober tot eind november. Doordat de wielen slippen bij het optrekken en afremmen ontstaan er 'vierkante wielen'. Er ontstaat ook vaak vertraging doordat machinisten hun snelheid aanpassen op gladde trajecten.
De problemen met de 'vierkante wielen' waren in 2002 het grootst. Toen waren er bij een herfststorm (waar ondergetekende ook de dupe van was) een zeer groot deel van de treinen gestrand bij de onderhoudsbedrijven met gladde kanten op de wielen. NedTrain heeft zelf hier ook in voorzien, en het aantal kuilwielenbanken (draaibanken en die de wielen weer recht slijpen) en de techniek daarvan uitgebreid.