Deutsche Bahn doet in 2024 proeven met waterstof Mireo
De Deutsche Bahn heeft aangekondigd dat het vanaf 2024 zal beginnen met het testen van een prototypeversie van de Mireo H-trein van Siemens welke op waterstof rijdt. De trein zal ingezet worden op de regionale lijnen.
De twee-delige waterstoftrein zal voor een proefperiode van een jaar gaan rijden op de spoorlijn tussen Neckar en Nagold in de deelstaat Baden-Württemberg. Er worden ongeveer 120.000 treinkilometers gepland tussen Tübingen, Horb am Neckar en Pforzheim. De trein staat bekend als energiezuinig en moet naar verwachting in de loop van het eerste jaar ongeveer 330 ton aan CO2 besparen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze treinen alle dieseltreinen op dit traject moeten gaan vervangen. De onderhoudswerkplaats in Ulm zal worden uitgebreid met een faciliteit voor het tanken van waterstof.
Financiëring
De proeven zullen voornamelijk worden ondersteund door de regering van Baden-Württemberg, naast aanvullende financiëring van het Duitse federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) via het nationale innovatieprogramma voor waterstof- en brandstofceltechnologie (NIP 2).
Siemens zegt dat de Mireo H tussen de € 5 miljoen en € 10 miljoen zal kosten wanneer deze de markt betreedt. De trein heeft een topsnelheid van 160 kilometer per uur en een actieradius van 600 km en kan in 15 minuten worden bijgetankt. De drie-delige variant zal naar verwachting een bereik hebben van maximaal 1000 kilometer. Ook beweert Siemens dat het modulaire ontwerp van de nieuwe trein lage onderhouds- en reparatiekosten biedt.
"De trein heeft een tractievermogen van 1,7 MW voor een acceleratie tot 1,1 m / s² en een topsnelheid van 160 kilometer per uur", zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility. "Deze technologie zal het gebruik van door waterstof aangedreven treinen sneller, efficiënter en milieuvriendelijker maken."
Niet-geëlektrificeerde lijnen
Momenteel is ongeveer 40 procent van het 33.000 kilometer lange netwerk van de Deutsch Bahn niet-geëlektrificeerd en rijden hier ongeveer 1300 dieselvoertuigen. DB hoopt dat waterstoftreinen uiteindelijk een kosteneffectiever alternatief zullen bieden voor volledige elektrificatie op regionale lijnen met weinig treinverkeer.