ProRail en TU Eindhoven doen onderzoek naar bewegingsgedrag van reizigers
ProRail gaat in kaart brengen hoe treinreizigers op de stations lopen. In samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven gaat de spoorbeheerder, met onder meer sensoren die bewegingen van mensen anoniem meten, onderzoek doen naar het gedrag van de mensenmenigte op het station
Uit het onderzoek moet blijken hoe reizigers zich bewegen in de anderhalvemeter-maatschappij. Dit om de veiligheid te vergroten en te voorkomen dat er veel mensen tegelijk op één plek zijn. Vanwege de coronapandemie zijn er veel minder mensen op stations maar die hebben door de afstandsregel wel veel meer ruimte nodig.
Op het perron van spoor 5 op Utrecht Centraal hangen sinds 2017 al sensoren die dag en nacht de bewegingen van reizigers meten. Zo werden dit systeem eerder dit jaar al ingezet om voor de coronapandemie mensen te laten spreiden via een gesproken mededeling uit een luidspreker bij de roltrap.
De Technische Universiteit ziet dat het systeem ook op andere plekken, dan enkel op het station kan worden ingezet. "We zouden onze kennis en onze systemen ook graag op andere plekken inzetten, bijvoorbeeld bij musea, stadions en luchthavens'', zegt Alessandro Corbetta van de TU/e.
Drukte tegengaan
Het is niet de eerste keer dat ProRail onderzoek doet naar het bewegingsgedrag van mensen op de stations. Voor het coronatijdperk stond de verbetering van stations om de drukte tegen te gaan, al op de agenda van ProRail. In september vorig jaar gaf ProRail al aan dat ze in 2040 een toename van 40 procent in het treinverkeer zien, wat dus ook meer reizigers betekent. Daarom is de spoorbeheerder in dat jaar gestart met het maken van een noodplan om de drukte op perrons tegen te gaan. Hierbij moet worden gedacht aan herinrichting van de perrons zoals de afgelopen paar jaar op Schiphol Airport is uitgevoerd.