Eerste DM'90 Buffels vertrokken naar nieuwe Poolse eigenaar

De eerste DM'90 treinstellen die al sinds december 2017 werkeloos aan de kant staan zijn zaterdag overgebracht naar de grens voor inzet in Polen. Even voor het middaguur vertrok er vanuit een opslagterrein aan de Houthaven van Amsterdam een sleep met vier treinstellen in de richting van het Duitse grensstation Bad Bentheim om daar door te gaan naar het Poolse Zagórz.

Transport

Het betreft de 3429, 3431, 3435 en 3445 die vandaag om 11:52 op transport gingen vanuit de TMA-terminal in de Houtrakpolder van Amsterdam. De stellen die 2013 en 2014 nog een revisie gehad hebben stonden daar al enige tijd opgeslagen. Vervoerder Rail Force One (RFO) heeft het transport georganiseerd waarbij er eerst met een oude diesellocomotief van het vroegere Locon over het niet-geëlektrificeerde havenlijntje gereden kon worden. Uiteindelijk is niet ver daarvandaan gewisseld met de voormalige electrische NS-locomotief 1829 van RFO die het transport via Amsterdam, Weesp, Amersfoort, Zwolle en Deventer uitvoerde. Daar kreeg de trein enige vertraging vanwege een defecte bovenleiding welke ontstaan was door een andere oorzaak.

De komende periode zullen er nog een aantal transporten plaatsvinden van de andere stellen. Een groot deel staat in de Amsterdamse haven, en een ander deel staat op het emplacement van de Dijksgracht nabij Amsterdam Centraal.

Koop aan Polen

Het Poolse SKPL Cargo zou in september van dit jaar een koopovereenkomst hebben gesloten met NS voor mogelijk 32 stellen. Echter lag het Roemeense Ferotrans op dat moment nog in in een juridische strijd met NS omdat zij de treinen al in december 2017 hadden overgekocht maar niet kwamen ophalen waardoor de NS financiële schade leed. Nu de beslaglegging ongedaan gemaakt is kunnen de stellen na een aantal jaar van omzwervingen en juridische procedures eindelijk een tweede leven krijgen in Polen. Wat er met de overige zestien achterblijvende stellen zal gebeuren is momenteel niet bekend.

Het is overigens niet de eerste keer dat het Poolse SKPL succesvolle zaken doet met de NS. Al eerder hebben zij ook een deel van de serie van de Wadloper-treinen overgenomen. Deze worden nog steeds in Polen ingezet. Een bijzondere bijkomstigheid is dat de DM'90 treinstellen ook gekoppeld met de Wadlopers in dienst kunnen rijden. Het is nog of we ze straks ook samen met hun vroegere soortgenoten gaan zien, maar wel is zeker dat de stellen een nieuw leven zullen krijgen in het Oostblok van Europa.