NS: Lelylijn zorgt voor snellere reistijd tussen Randstad en Noord-Nederland
De NS heeft zich achter de plannen van de nieuwe toekomstige Lelylijn geschaard. De route zal moeten gaan lopen van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen.
De Lelylijn is de afgelopen periode een belangrijk punt geweest op de politieke agenda en moet onder meer het spoor naar Zwolle ontlasten en Noord-Nederland en de Randstad met elkaar verbinden. Voor de NS gaat het om het verkorten van de reistijd en het verbinden van twee regio's: Een belangrijk punt waar zij naar streven. De NS heeft laten weten dat zij daarom op dit traject snelle treinen in willen zetten.
Verkorten reistijd
"Al heel lang willen wij de reistijd verkorten van en naar Noord-Nederland. Dat kan over het spoor wat er al is, via Zwolle maar ook met nieuw spoor. De Lelylijn heeft zo zijn voordelen. De belangrijkste is wel de reistijd. Met de Lelylijn wordt die 40 minuten korter ten opzichte van de huidige reistijd.", schrijft de NS. Als het aan de NS ligt krijgen ook Drachten en Emmeloord een verbinding een station waarmee duurzaam reizen mogelijk is, zonder dat mensen de auto hoeven te gebruiken.
De NS verwacht dat de Lelylijn goed zal zijn voor zeker 12.000 mensen extra treinreizigers per dag. Ook moet de aanleg van de Lelylijn ervoor zorgen dat treinreizigers tussen de Randstad en Noord-Nederland niet meer te maken hebben met de flessenhals bij station Zwolle, waardoor er bij verstoringen of werkzaamheden geen hinder meer is omdat er een tweede route ontstaat.
'Ook bestaande verbindingen versnellen'
Wat NS betreft blijft het niet bij de aanleg van de Lelylijn alleen. Ook de bestaande verbinding tussen Amsterdam en het Noorden, via Zwolle en Meppel, zal versneld moeten worden. Om dat te kunnen bereiken zullen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en provincies moeten kijken naar mogelijkheden om op korte termijn de verbinding via Zwolle sneller te maken. In 2021 verwacht de NS deze studies klaar te hebben. Al eerder heeft de NS in 2019 een proef gedaan met een snelle verbinding tussen Groningen en Den-Haag, waarbij er met een TRAXX-trein gereden werd die de maximale snelheid van 160 kilometer per uur op de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad behaalde, waar normaal gesproken 140 kilometer per uur gereden wordt. De nieuwe ICNG-trein zou zelfs 200 kilometer per uur op dit traject kunnen rijden.