NS heeft deel van haar rangeerlocomotieven verkocht
De NS stoot een deel van haar rangeerlocomotieven af. Al meer dan vijftien jaar hebben ze 13 Vossloh G400B rangeerlocomotieven in bezit die verspreid zijn over diverse rangeerterreinen. Nu de bezettingsgraad van de dieselvloot terug loopt zijn er enkele locomotieven inmiddels verkocht.
In de afgelopen maanden zijn enkele 700-locomotieven, de serie waarin de treinen genummerd zijn aan de kant gezet of gebruikt voor andere doeleinden waarvoor de NS ze oorspronkelijk aangekocht heeft.
Verkochte locomotieven
De 711 die de afgelopen periode in Utrecht aanwezig was als hulp-trekkracht voor de ICNG is door spooraannemer Strukton in de Westhaven van Amsterdam getest om de bevindingen met deze locomotief te ervaren. Strukton wil deze rangeerlocomotieven inzetten op haar werklocaties, waar hun treinen uit de 1700/1800-serie niet kan worden gebruikt omdat de bovenleidingen spaningsloos zijn. Uiteindelijk zullen de twee Vossloh G1206's worden overgebracht naar CLF Group in Italië, het bedrijf waar Strukton officieel eigenaar van is.
Op 18 december 2020 werd de koop officieel gesloten. De locomotieven 704 en 706 werden verkocht aan Strukton. Deze locomotieven stonden al sinds april 2020 aan de kant in Rotterdam-Waalhaven, geparkeerd te midden van rangeerlocomotieven van onderhoudsbedrijf Shunter.
De Vossloh-locomotief met het nummer 712 is nu eigendom van Brouwer Technology, een particulier onderhoudsbedrijf voor treinstellen die in Blerick gevestigd zit. Zij willen hun nieuwe aanwinst gebruiken voor rangeerwerk tussen hun werkplaats in Blerick en station Venlo. Inmiddels is het NS-logo al van de locomotief verwijderd, maar heeft deze nog steeds zijn NS-geel/blauwe kleurstelling.
NS 700 locomotieven
Voor de vervanging van de oude 'Hippel'-locomotieven serie 600, heeft de NS in 2003 bij Vossloh Locomotives in Kiel in totaal 13 locomotieven type G 400 B besteld. Zij worden genummerd in de 700-serie. De locomotieven hebben een gewicht van 42 ton en zijn 10,09 meter lang. De diesel-aangedreven voertuigen kunnen maximaal 40 kilometer per uur rijden, en met maximaal 80 kilometer per uur gesleept worden.
De locomotieven zijn voorzien van een schroefkoppeling en een automatische koppeling die geschikt voor zowel BSI-koppelingen (voor de DD-AR/DDZ) als een in hoogte verstelbare Scharfenbergkoppeling (voor de meeste treinstellen). Door deze koppelingstechnieken is deze locomotief prima in te zetten voor divers soorten rangeerwerk. Daarom zijn de dertien locomotieven na de levering verspreid over diverse werkplaatsen en rangeer-emplacementen van NS en NedTrain.
De locomotieven zijn in de geel/groene kleuren van NedTrain afgeleverd. Uiteindelijk zijn ze in 2017 na het afstoten van NedTrain als bedrijfsnaam tijdens een revisie gespoten in de geel-blauwe kleurstelling van NS.