Eurostar vraagt staatssteun bij Britse overheid
De Eurostar heeft het aantal treinreizigers tijdens de coronaperiode flink zien dalen. De vervoerder heeft bij de Britse overheid aangedrongen op een reddingsoperatie om overeind te blijven.
Het afgelopen jaar en dit jaar hebben er door de coronacrisis aanzienlijk minder treinen gereden. Waar de verwachting lag dat er dit jaar vier treinen per dag zouden rijden, rijdt er momenteel maar één trein per dag die zeer minimaal gevuld is. Ook is het treinverkeer tussen het Verenigd Koninkrijk en het vasteland in deze coronaperiode meerdere keren tot stilstand gekomen, en is er sinds eind vorig jaar een verplichting voor het tonen van een recente negatieve coronatest.
Staatssteun
Met een daling van 95 procent in het verkeer sinds maart vorig jaar en de inkrimping van de dienstregeling, komt de exploitatie van de Eurostar in gevaar. De Eurostar rekent erop dat de Britse staatssteun krijgen om overeind te blijven en de treinverbinding te blijven exploiteren. Inmiddels hebben aandeelhouders al 200 miljoen euro in de organisatie gepompt, echter vreest de Eurostar dat dit niet voldoende is. Ze wijzen er ook op dat ook luchthavens extra steun krijgen.
Doordat de Britse staat geen eigenaar is van de Eurostar wordt de situatie complexer. De Britten verkochten in 2015 hun belang van 40 procent, waardoor de meeste aandelen in handen zijn van de Franse spoorwegen (SNCF), dat op zijn beurt weer van de Franse staat is. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de Franse staat zal zorgen voor een geldinjectie. De Britse overheid heeft aangegeven dat ze de Eurostar desondanks zullen steunen: "We zullen nauw met hen blijven samenwerken om de veilige herstart en het herstel van internationale reizen te ondersteunen."