Fusie Alstom met spoorwegtak van Bombardier is volledig afgerond
De fusie van het Franse Alstom met de spoorwegentak van het Canadese Bombardier is een feit. Afgelopen vrijdag is bekend geworden dat de fusie volledig afgerond is. Met de fusie zal Alstom met een omzet van 15 miljard euro de tweede grote treinenbouwer op de wereld zijn, naast het Chinese CRRC.
Al eerder deed het Franse bedrijf al een poging om te fuseren met Siemens, echter gaf de Europese Commissie geen goedkeur omdat dit ten koste zou gaan van de concurrentie in de Europese spoormarkt. Treinbouwer Siemens Mobility zelf staat op nummer drie van de lijst van de grootste treinenbouwers in de wereld met een omzet van 8,8 miljard euro.
De fusie met Bombardier is wel mogelijk doordat Alstom na de overname een Franse fabriek, waar de Coradia Polyvalent treinstellen worden gebouwd, en een afdeling van Bombardier voor reizigerstreinen en de bijbehorende productiefaciliteiten op de vestiging in Hennigsdorf in Duitsland af te stoten.
"Vandaag is een uniek moment voor Alstom en de mobiliteitssector wereldwijd, met de creatie van een nieuwe globale leider gericht op slimme en duurzame mobiliteit. Meer dan ooit moet de wereld zich bezighouden met een diepte milieu- en sociale transitie om de grote uitdagingen van verstedelijking, gelijke kansen aan te kunnen pakken op economische ontwikkeling en klimaatverandering.", zegt Henri Poupart-Lafarge, voorzitter en CEO van Alstom.
Met de overname heeft het bedrijf een uitgebreid portfolio van producten, een groter commercieel bereik en in totaal 75.000 medewerkers in dienst in maar liefst 70 landen om klanten wereldwijd te bedienen.